Dag 6, Zondag 10 juli Viva Portugal - Reisverslag uit Victoria, Canada van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Dag 6, Zondag 10 juli Viva Portugal - Reisverslag uit Victoria, Canada van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Dag 6, Zondag 10 juli Viva Portugal

Blijf op de hoogte en volg Hein

10 Juli 2016 | Canada, Victoria

Dag 6, zondag 10 juli

Even wat feitjes (met dank aan Wikipedia) op een rij:
Victoria is de hoofdstad van Vancouver Island, Brits Columbia, Canada, met circa 80.000 inwoners.
Victoria wordt officieel in 1843 gesticht als Britse kolonie, vernoemd naar Queen Victoria. De Spanjaarden (Juan Perez, wie kent hem niet en James Cook) waren hier al 50 jaar eerder geweest. In die tijd leefden er vele stammen (ze heten hier First Nations), o.a. de Coast Salish people, Inuit en Songhee.
Zoals we de Britten kennen bouwen ze in 1886 eerst een spoorlijn: Canadian Pacific Railway. De oudste gebouwen zijn het Legastive Building uit 1897, Butchart Gardens 1904, the Empress Hotel 1908 (gebouwd door de spoorwegen) en Chinatown volgt daarna snel, als een van de oudste Chinatowns ter wereld als gevolg van de grootste opiumhandel van het Noordelijke halfrond, vanuit Hong Kong.
5 jaar later loopt er door Lievelde een kleuter met de naam Toni Weenink, de vader van Anke.

Victoria staat bekend als “garden city” met vele parken en bloemen, die het hele jaar door bloeien, “smartest city” vanwege het hoogste internetgebruik en Cycling Capital City of Canada (met 100 km. fietspaden) en staat terecht in de TOP 20 van meest “quality of life” steden ter wereld. Mede te danken aan het heerlijke klimaat en vrijwel sneeuwvrije winters en dus geen wonder dat 7% van de gepensioneerde inwoners Canadezen van boven de 80! zijn.
Victoria heeft een haven, een militaire basis en 2 universiteiten (University of Victoria/UVIC en Royal Roads Universtity/RRU) maar is bovenal een “witte” stad met 5% First Nations, 10% Aziaten en 85% Europese Canadezen.
Op de zondag-ochtend hebben Anke en ik de famous Sunday stroll gedaan, wanneer Dallas Road in Victoria het mooiste plekje op aarde is:
“Sometimes when the elements co-operate, Dallas Road has to be one of the most beautiful places on the planet to take a Sunday-stroll. Snow capped mountains across a shimmering sea, boats bobbing in the distance, other walkers and joggers nodding “hello”, and dogs skipping happily along the grass. A chill in the air but everyone wrapped warmly, secured in the knowledge, they are in the closest thing to Paradise.” Ian Haysom.
Bij de buren, Justin (bieber) Aylwards en zijn charmante vrouw Michele en dochter Emily, hebben we Portugal europees kampioen zien worden: winnen begint dus bij de nul houden. Een terechte optelsom van de gestolen overwinning van de Fransen tegen Duitsland en het onbestraft uit de wedstrijd schoppen van Ronaldo (de scheids floot nog niet eens!?). What next?
Justin werkt al 25 jaar bij het nationale pensioenfonds en Emily (19 jaar) zit in het eerste jaar van een soort pedagogische academie. Hun Andere zoon en dochter wonen in Toronto. Justin is geboren in Engeland (London) en zoon van Engelse diplomaten in Afrika, ik meen Tanzania. Ook zij hebben een Bike&Barge in Nederland gedaan. Wat doet Michele? Geen idee, maar dat bespreken we donderdag bij een diner.
In de pauze van Portugal-Frankrijk hebben we een heerlijke lunch bij hun gehad met bagels, zalm en pastries en: Hollandse kaas, the best there is (die hadden we natuurlijk als kadootje meegenomen!).
Nadat we flink hebben opgeschept hoe mooi Nederland is, hebben we daarnaast van hun veel tips over uitstapjes mee gekregen. Tegen half 4 zijn we naar de Fishermans Wharf pier gefietst en lekker uitgewaaid en gewandeld. Bij Ogden point hebben we op de terugweg een zalmtaco en kabeljouw gegeten. Op zee werd ondertussen hevig gekitesurft (schrijf je dat zo?)
Het wordt tijd dat we gaan fietsen want als we zo doorgaan dan worden we kogeltje rond. Tomorrow dan maar, de Lochside trail naar Sidney: 70 km. Appeltje, eitje…

Hein

Actief sinds 20 Okt. 2009