dag 9, maandag 19 november, Tauranga, geen dolfijn - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu dag 9, maandag 19 november, Tauranga, geen dolfijn - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

dag 9, maandag 19 november, Tauranga, geen dolfijn

Blijf op de hoogte en volg Hein

19 November 2018 | Nieuw Zeeland, Tauranga

We hebben lekker kunnen slapen op onze avondswim in de mineral pool van het Thermal Motel. Het was een weldaad voor onze verkrampte spieren, want gisterenavond liepen we als 90-jarigen. Nog naweeen van de Alpine Crossing.
Omdat gisterenavond per e/mail onze gereserveerde dolphinswim in the ocean werd afgezegd (F*K, !”#$%&_()’?), konden we lekker uitslapen. Nooit meer boeken dus bij Dolphinseasafaries. Daar ging waarschijnlijk een van onze top 3 highlights van onze eerste week. De tussenstand: 1. Alpine Crossing, 8 uur wandelen door vulkanisch gebied 2. Mountainbiken Redwoods, prachtig MTB-en door tropisch oerwoud 3. Stairway to Heaven, 4 uur durende coastal walk Pacific Ocean.

Vandaag konden we dus chillen. Even een dagje rust, kwam ook wel goed uit, maar het voelde ook wel jammer van onze dure tijd hier in NZ.
We hebben een lekker outdoor breakfast gehad: heerlijk. Om half 10 zijn we vanuit Tauranga naar Rotorua gegaan. Hier hebben we de hot mud pools (thermal park) bekeken. Die liggen door de hele stad, inclusief de geur.
We zijn daarna ter inspiratie naar de VVV van Rotorua gegaan. Hier hebben we doorgepakt om onze lege dag te vullen: 1. Om 13 uur een Lunchcruise op Lake Rotorua 2. Skyline, tussen 14 en 18 uur de gondel en luge geboekt en om 18.30 uur een bezoek aan Mitai Maori village.

De lunchcruise van 1 uur was niet indrukwekkend: een boot vol Chinezen, buffet lunch en verder niet spectaculair vanwege een rondje over het meer. Het meeste interessante was nog een Chinese vrouw, die op de kade bij de andere Chinezen protesteerde tegen de behandeling door de Chinese overheid van de Falung Gong. Aanhangers worden blijkbaar beroofd van hun organen!?
De Skyline was al leuker: met een gondel naar boven, een restaurant en souvenirwinkel. Ook kon je van daaruit naar beneden mountain biken! Hou je van MTB-en, gan naar NZ!
Daarna met de Luge (zie youtube) de berg naar beneden: een soort van lage skelter op drie wielen: leuk, karten is echter gaver. De derde keer is Anke ook meegegaan. Onze Amerikanen niet.

De Maori village was absoluut vet en een aanrader/must bij een bezoek aan NZ. Het begon in een grote tent met een ontvangst/introductie praatje en het officieel welkom heten: 2 chiefs vertegenwoordigden de tribe van de toeristen en kregen een dans, varens als teken van vrede en onze chiefs namen dat aan, waarna ze een neus en een voorhoofd “zoen” kregen: de vrede was getekend.
We kregen buiten uitleg over hun type boot (van waaruit ze vanuit Polynesie zijn gekomen), een voorstelling in traditionele kleding van liedjes en dansen, waaronder de Haka, en de wapens die ze hadden. Na een Hangsi (het eten worden onder de grond gekookt) namen we plaats aan tafel: vis, kip, lam, groenten, etc... We zaten daarbij in kleine groepjes aan tafel, o.a. ook met een gezin uit Singapore met 3 kinderen. Hun kinderen (tussen de 7-9-12 jaar) spraken keurig Engels.
En daarna zijn we in de Maori village rondgeleid (met lamp) en hebben we zelfs nog enkele glowworms gezien, die ze op hun eigen gebied hebben.. Prachtig.

We moesten nog een uurtje terugrijden van Rotorua naar Tauranga, maar vandaag was meer dan de moeite waard: geen dolfijnen in onze TOP 3, maar wel het Maori feast. Dat maakte veel goed.

Het is nog ff wachten op alle foto’s. Morgen-ochtend vliegen we naar Wellington en hebben we tijd om die te posten, incl. Drone videos.

Hein

Actief sinds 20 Okt. 2009