Woensdag 7 juni. Ze blijven ons verrassen - Reisverslag uit Orval, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Woensdag 7 juni. Ze blijven ons verrassen - Reisverslag uit Orval, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Woensdag 7 juni. Ze blijven ons verrassen

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

07 Juni 2023 | Frankrijk, Orval

Woensdag 7 juni. Belgen, ze blijven ons verrassen…

Vannacht hebben we weer lekker gesnurkt en om 6.15 uur staan we op. Op basis van de les van gisteren hebben we vandaag zelf proviand mee genomen om de dag door te komen.

We ontbijten vandaag wel en om 9 uur verlaten we Arlon, (Aarlen in het Nederlands en Arlen in het Duits) de hoofdstad van de Belgische provincie Luxemburg. Deze “grote” stad is met 30.000 Aarlenaars iets groter dan Culemborg, maar wel de oudste stad van België! (bron: Wikipedia).

Buiten Arlon is het behoorlijk verlaten: we voelen ons als de Romeinen op zoek naar Galliërs. We gaan het hart van de Gaume binnen, pakken de RAVel weer op en passeren o.a. het meer van Conchibois.

Het is weer stijgen en dalen met een diversiteit aan fietspaden. De ene keer een blubberpad (zie foto), dan weer een strak betonpad of asfaltpad door de bossen. En lachen: in volle vaart gaan we over nieuw fietspad de berg naar beneden en dan stopt ineens het pad gewoon! We kunnen niet rechtdoor of rechts of links (zie foto). Het geld was zeker op… Een andere keer is de weg vuurrood geschilderd om aan te geven waar je als fietser heen moet.

Nadien komen we onderweg nog veel bezienswaardigheden tegen. Kijk voor het gemak/in alle rust de teksten op de foto’s.

Om half 11 pakken we koffie bij patisserie Les Gourmandises in St. Leger. Wat een heerlijke koffie en prachtige kunstwerkjes van gebak. Na een kwartiertje gaan we door om tegen 12.30 uur te picknicken op een veld voor modelvliegtuigen, boven op het plateau. Na een half uur gaan we weer door, want we hebben 44 km. gefietst en moeten nog 33 km. Om 13.30 uur zien we het eerste wegbordje Orval. De bloeddruk stijgt en om 14 uur komen we bij een gloednieuwe VVV aan in Gerouville. Zij geven het advies om in de brouwerij een groene Orval te bestellen. Zelfs Roland kende die variant niet. Die verkopen dat alleen als tapbier daar. Dus we geven plankgas.

Vlak voor we de Abdij van Orval bereiken steken we bij Limes de grens over en rijden dus ook in FRANKRIJK. Wat een bestemming! De abdij van Orval is overigens al 10 eeuwen hier gevestigd in de Belgische Ardennen op de grens met de Gaumaise Lorraine. Ook architectonisch een prachtig kunst-, aanschouwwerk. Maar natuurlijk vooral bekend door het Orval bier met de typische ambersmaak.

Om 15 uur zijn we eindelijk bij de Abdij voor een grote teleurstelling (of boosheid, verdriet of somberheid): de bar is gesloten vandaag! Als pleister op de wonden bestellen we uit ergernis 6 flesjes Orval in de winkel en een kilo bierkaas voor op de Camping en veel belangrijker: in SEPTEMBER moeten we dus helaas terug, want dan starten de rondleidingen door de Abdij en kunnen we de groene variant proeven.

We zien onderweg voor de zoveelste keer een vos. Op de Bonnefooi fietsen we naar Camping Flowerflorenville, gelegen aan de mooie rivier de Semois.

Om 18 uur arriveren we daar, er is nog veel plek, we pakken de stoeltjes uit en onze flesjes bier bij 25 graden! Op een mooi grasmatje met stroom. Na een uur trekken er ineens donkere wolken over en we zetten toch maar ff onze tentjes op.

En morgen: we starten hier met een ontbijt van de camping en moeten dan de berg met 11% stijgingspercentage weer omhoog. De rest zien we morgenvroeg wel.

Hein

Actief sinds 20 Okt. 2009