Maandag 4 juli Als een god in Frankrijk - Reisverslag uit Bogny-sur-Meuse, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Maandag 4 juli Als een god in Frankrijk - Reisverslag uit Bogny-sur-Meuse, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Maandag 4 juli Als een god in Frankrijk

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

04 Juli 2022 | Frankrijk, Bogny-sur-Meuse

Maandag 4 juli Als een god in Frankrijk

Het zonnetje schijnt al vanaf half 6 en de komende 2 weken blijft het weer fantastisch. Daar hoeven we het dus niet meer over te hebben. We love France.

We zijn erg blij met onze Gite Bami en Brood. Het lijkt qua aanzicht op het buitenverblijf van Carla en Rex in Ozolles. Groot huis en grote tuin. De familie Hoekstra had hier met 11 kinderen gemakkelijk kunnen wonen. Zelfs voor de paarden is plek.

We kijken met plezier terug op de mooie route van gisteren. Maar maandag is wasdag. We hebben niet veel kleding bij ons, dus…

Hup op onze fietsen naar Charleville (uurtje fietsen) voor een petit dejeuner op de prachtige Place de Ducale (the place to be): in 1612 gebouwd en de architect Clemenz Metezeau liet zich inspireren door het grote plein (place des Vognes) te Parijs. Het plein wordt omringd door 27 gebouwen uit steen en 3 hoog gemetseld. In het midden staat natuurlijk een fontein. De Tour de France komt hier donderdag langs: overal staan al afzettingen en zijn enkele straten en pleinen al leeg. We willen niet in dat rumoer zitten, dus onze planning was ok. Ik ben trouwens benieuwd wat we krijgen als we een grand dejeuner bestellen?! Daar kun je vast met de hele familie Weenink van eten. Met de elektrische auto deze kant op is geen probleem: we zien veel oplaadpunten (snelladers).

Via Nouzonville fietsen we langs de Maas terug naar Bogny sur Meuse. We komen deze keer Schotten tegen, die de weg kwijt zijn: zij moeten de andere kant op.

Elke plaats heeft zo zijn bezienswaardigheden, zo ook Bogny: wist je, dat het oudste kerkje van het hele Maasdal (Van Langres tot Rotterdam) hier staat? En wie kent de Bogny legende van de 4 zonen van Duke Aymon: Renaud, Allard, Guichard en Richard niet? Een neef van Karel de Grote verloor met schaken van Renaud en die neef bleek een slecht verliezer. Hij zocht het gevecht op en betaalde dat met de dood. Karel vond dat niet prima en wilde hun dood hebben. Lang verhaal kort: een tovenaar, Maugis, kwam hun te hulp met een paard dat alle vier kon dragen en ze vluchtten. In Montenessor bouwden ze een kasteel. 7 jaren later bestormde Karel het kasteel en stak het in brand (de plek is nu een mooi panorama uitzicht). Ze vluchten weer. Karel geeft niet op en nodigt hun uit om (zogenaamd) vrede te sluiten. Ze trappen in de val en de tovenaar Maugis moet ze weer redden met het heilige zwaard Froberge. Ze moeten zich schuil houden in de bossen. Uiteindelijk sluit Karel vrede en wordt Renaud heilig verklaard.

Waarom wordt dit verhaal verteld op de hoogste berg in Bogny sur Meuse? De plek waar al in de 12de eeuw een fort is gebouwd en de Fransen 400 jaren trouw zijn aan de Franse koning en de Duitse Keizer. In 1689 wordt het kasteel geheel verwoest door Louis de XIV. Het antwoord is: de Duke en zijn 4 zonen zijn een symbool “of a land of Freedom” en het eeuwigdurende gevecht tegen onrecht.

We hebben de Duke nog niet gezien, maar zien wel dat de Maas ondieper wordt. We zien geen schepen meer, wel enkele sluizen en zelfs waterlelies in de Maas. Toch varen er vanaf Sedan blijkbaar nog plezierboten. Aangezien we die richting op gaan., moeten we die nog gaan tegen komen.

Tegen half 3 zoeken we een terras aan de Maas en eten (cake), drinken, chillen (ijsje) en niksen wat: heerlijk, als koning en koningin. We hoeven niet meer te fietsen, dus een Karmeliet moet kunnen. Hoe die te drinken weet ik door Roland van de Beusichemse Bier Brouwerij (BBB voor bekenden).

En wat schetst mijn verbazing bij thuiskomst: niet ik, maar Anke heeft de bank in beslag genomen voor een powernap?! Nu eerst een slaapplek voor morgen zoeken, Bogny inwandelen en een hapje eten.

• 05 Juli 2022 - 14:29

Mia.:

WAT EEN LEUKE VERHALEN EN JE KRIJGT ER OOK NOG GESCHIEDENIS BIJ, TOP. FIJNE REIS VERDER EN BLIJF GEZOND.

Verslag uit: Frankrijk, Bogny-sur-Meuse

Hein