Dinsdag 16 augustus Snipperdag - Reisverslag uit Koblenz, Duitsland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Dinsdag 16 augustus Snipperdag - Reisverslag uit Koblenz, Duitsland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Dinsdag 16 augustus Snipperdag

Blijf op de hoogte en volg Hein

16 Augustus 2022 | Duitsland, Koblenz

We hebben een snipperdag, dus tijd voor wat weetjes over Koblenz. De naam Koblenz is afgeleid van het Latijnse confluentes, waarmee het samenvloeien van de Rijn en de Moesel werd bedoeld. En wie is hier geboren? Clemens Brentano (de bedenker van Loreley) en de moeder van Mozart.

In Koblenz wordt veel gebouwd en veel ligt open. De stadsontwikkeling gebeurt op basis van een masterplan. Daarin is te lezen, dat ze rekening moeten houden met resten uit de steen- en ijzertijd, de Kelten en uiteraard van de Romeinen. Dat plan is te downloaden op de site van de gemeente (524 pagina’s) en daarin kun je alles lezen over de geschiedenis van Koblenz.

Gisterenavond hebben we nog even BVN op de TV gekeken en het NOS journaal van 20 uur gezien! We kwamen de zender toevallig tegen. We volgen het nieuws een beetje met de NRC app, maar maken ons verder niet druk.

We slapen uit en halen ons ontbijt bij een bakker om de hoek. Buiten bij 22 graden genieten we van Koblenz, van het weer en de gezellige drukte. Aan de overkant van de straat zit een winkelcentrum met een Decathlon. Daar gaan we even naar binnen. Misschien hebben ze speciale tabletten om aan onze bidons toe te voegen. Deze verbeteren namelijk de vochtopname bij het drinken van water en voorzien onze spieren van onder andere voldoende magnesium tegen krampen. Onze tabletten zijn inmiddels namelijk op. Ook wil Anke nog wel een fietsshirtje. We slagen hiervoor echter niet en een nieuwe tent hebben we niet nodig. Alhoewel: voor de Rammelbakkenreis volgende maand met Roland en Rex moet ik nog wat ritselen.

We slenteren het overdekte winkelcentrum door en flaneren door de Altstadt. We kopen twee leesboeken (een in het in het Engels voor Anke en de ander in het Duits voor mij) en halen twee kaarten, die we versturen om wat mensen een hart onder de riem te steken. Voor postzegels moeten we wel naar het postkantoor, want die verkoopt de winkel niet? We ontspannen bij het lezen met een kopje koffie op het terras. Moeders met huilende kinderen komen we overal tegen: oh wat heerlijk om empty nesters te zijn. Voor de lunch zoeken we een andere plek op.

We landen om 14 uur buiten op een terras in de Altstadt bij ondertussen 28 graden. We hebben een plekje onder een boom en genieten van salades en Spätzle (soort eieren pasta). Flammkuchen en Bratwurst hebben we ook al voorbij zien komen. Dat kunnen we in Culemborg niet zo vaak bestellen, dus doen we dat hier. Er zitten elders nog twee tafels met Nederlanders.

Om 16 uur zijn we terug in het hotel. Tijd voor een powernap. Geen idee wat we vanavond gaan doen, waarschijnlijk lezen.

De fietskleding is gewassen, de accu’s zijn opgeladen en de bidons gevuld. We zijn gereed voor de laatste etappes van ons avontuur. De Velo 15 loopt eerst een stuk langs de Moezel, dus we hoeven de brug maar over en de route naar Köln pakken we morgenochtend zo weer op.

• 17 Augustus 2022 - 07:34

Anja:

Verstandig om je niet druk te maken om de actualiteiten en zo.

Ik neem aan dat je niet dat hele masterplan hebt doorgenomen?

• 17 Augustus 2022 - 09:13

Stephan Hoekstra:

En kijk dat de remmen goed zijn want je weet dat de fietsen sneller gaan als je de weg naar huis gaat

• 17 Augustus 2022 - 14:42

Mia.:

MIA :

Alweer een mooi verslag van jullie reis. Lees het elke dag.
    Geniet nog van de rest van jullie reis .

Verslag uit: Duitsland, Koblenz

Hein