Maandag 22 augustus Het avontuur zit er op! - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Maandag 22 augustus Het avontuur zit er op! - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Maandag 22 augustus Het avontuur zit er op!

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

22 Augustus 2022 | Nederland, Culemborg

Maandag 22 augustus Het avontuur zit er op!

Dank voor alle reacties en het meelezen. Het plaatsen van een nieuwe blog was voor ons ook altijd weer een leuk moment of, wie en over wat gereageerd was.

Ons avontuur zit er helaas op, jammer. En toch zijn we ook heel blij, dat we na zeven weken fietsen gezond en wel, zonder ongelukken, weer thuis zijn.

De laatste rit van Nijmegen naar Culemborg ging gesmeerd. Kwart over vijf arriveerden we vrijdagmiddag op de Pinksterbloem, inclusief een regenbuitje in de omgeving Tiel. Regen op de fiets hadden we nog niet gehad, dus ook dat was het zoveelste kadootje. Bij aankomst in Culemborg moest het bordje Culemborg op de Weithusen natuurlijk als eerste op de foto. Toon had het huis leuk versierd met slingers en de champagne stond ook koud. Dat is fijn thuis komen. Hij haalde ook een Chinese maaltijd, dus we hoefden voor niks te zorgen. Hè, wat lekker als er zo voor je gezorgd wordt.

Zaterdag was voornamelijk uitpak en wasdag, met voor ons een zoveelste verrassing in petto. De afvoer van de wasmachine bleek verstopt, waardoor het water in de bijkeuken opborrelde. Gelukkig kunnen we het rioolbuizenwerk in de kruipruimte gemakkelijk checken, omdat deze hoog genoeg is. Helaas wel een smerige modderklus, want de kruipruimte is nog nat van de laatste regenbui. Met de Gamma, Anke en Toon bovengronds (en ik ondergronds) hebben we dat samen weer gefikst, door een stuk riolering te vervangen. Die inspanning/tijd haalde een streep door het voornemen de laatste blog op zaterdag te sturen met onze tops, obstakels en mazzels.

We hebben bezoek/bloemen gehad van Hubert/Hannie en Jan/Hennie. Dat voelt als een warm welkom. Zondag hebben we bij Ivonne in Simpelveld gezellig geluncht en onze koffers opgehaald. Zij had ons immers bij vertrek uit Maastricht uit de brand geholpen met teveel bagage. Ongelooflijk wat we eerst hadden willen meenemen. Zelfs met wat we nu bij ons hadden, had nog minder gekund.

Aansluitend gaan we door naar Mia en Walter om Joris op te halen. Die was blij ons te zien, maar heeft het erg naar zijn zin gehad in Eijgelshoven. We hebben samen bij gepraat en lekker gegeten bij Brasserie de Watertoren in Rimburg. Bij het afscheid nemen op de parkeerplaats riep Walter Joris en hij ging er zo weer naar toe. Hij heeft het echt goed naar zijn zin gehad!

Wat waren onze Tops?

Laten we beginnen met een ontspannen geest en een lekker leeg koppie als het gaat om werk en andere muizenissen. En dan natuurlijk de zeven weken zon die we hebben gehad. We konden alles buiten doen: ontbijten, lunchen, dineren en glaasjes bier/wijn bij een ondergaande zon. Bijna alle dagen konden we met goed weer langs rivieren, tussen de wijnranken, door bos, berg en dal fietsen. Dat was een groot cadeau.

Ook hebben we onderweg nog veel lieve mensen ontmoet, nieuwe, maar ook oude bekenden zoals Hisham en Wilma. Het bezoek van Carla en Rex aan ons was in een woord fantastisch! Allemaal heel dierbare geluksmomenten.

Daarnaast hebben we genoten van indrukwekkende rivieren (o.a. Maas, Rhône en Rijn), mooie steden (o.a. Geneve, Köln), prachtige kastelen en burchten, bergen, bossen en schitterende natuurgebieden. We hebben veel bloemen in bloei gezien (o.a. zonnebloemvelden, bermbloemen en -kruiden) en planten gezien (o.a. Chinese kruisbes, Japanse duizendknoop en knolselderij).

Deze indrukken werden afgewisseld met enig avontuur, o.a. verschillende snelweg bezoeken, wegblokkades en een treinstaking.

Tot slot hebben we leuke ervaringen gehad met een vakantie weekje Rosas, kabelbanen, tokkelen, paragliden en twee grote ijzeren hangbruggen over de Rhône en Rijn.

Wat waren enkele obstakels?

De headset die stuk ging na 10 dagen fietsen, BenB’s die erg laat afzeggen van gereserveerde accommodaties, de fietsperikelen in treinen/hotels en dichte restaurants. Het liet zich allemaal oplossen, no worries zouden de Ozzies zeggen. Ofwel, niet te druk over maken.

En dan de mazzels?

De Folklore dagen in Dijon, het festival in Avignon, Quatorze Julliet en dansgroepen, die oefenden voor ons hotel. Die waren niet gepland, maar konden we wel van mee genieten.

De meningen verschillen of het mazzel was dat het na twee weken fietsen meer dan 30 graden werd.

Tips?

- Bereid specifiek het fietsen voor: we kenden globaal de route, hadden boekjes en een goede conditie. De nieuwe Stevens Gravel Bikes waren door Footconnection volledig op ons lichaam aangepast.

- Eet en drink genoeg: we gebruikten in onze bidons bruistabletten voor optimale hydratatie en ter voorkoming van spierkrampen.

- Neem voldoende rust: op de heenreis in juli naar Toulouse hebben we 2 weken gefietst en 2 weken rustdagen gehad. Op de terugreis hebben we 4 dagen gepauzeerd op 2 weken fietsen.

Je kunt veel plannen (hebben we ook gedaan), maar soms moet je ook gewoon geluk hebben. En dat hebben we zeker gehad. Tijdens 3200 km fietsen hebben we geen materiaalpech, ongelukken of gedoe gehad. En, het allerbelangrijkste, na ruim zeven weken 24-7 bij elkaar, houden we nog steeds en nog meer van elkaar.

Dus tot een volgende keer.

• 22 Augustus 2022 - 16:33

Anja:

Nou, Heino en Anke, ik herhaal het nog maar eens: ik heb met veel genoegen meegereisd. Je schrijft ontzettend leuk en het onderwerp was een bijzondere reis.
    Heel fijn dat het zonder echte pech of ongelukken is verlopen.
    En fijn dat jullie dit samen kunnen delen en kunnen doen!

• 22 Augustus 2022 - 16:33

Ivonne :

Wat een rijkdom lieve vrienden!!! XXX

• 22 Augustus 2022 - 17:28

Maria :

Gelukkig en gezond aangekomen met een hele vracht aan leuke herrinneringen dat is waar je het voor doet en misschien volgt er nog een keer een fietstocht ik neem mij petje voor jullie af.

• 22 Augustus 2022 - 20:22

Carla Spithoven :

Lieve Anke en Hein, Fantastisch zo'n reis, herinneringen voor het leven. Het was geweldig om jullie verslagen te lezen en daardoor mee te mogen genieten.

Verslag uit: Nederland, Culemborg

Hein