Woensdag 6 juli Vakantiemodus - Reisverslag uit Pagny-sur-Meuse, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Woensdag 6 juli Vakantiemodus - Reisverslag uit Pagny-sur-Meuse, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Woensdag 6 juli Vakantiemodus

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

06 Juli 2022 | Frankrijk, Pagny-sur-Meuse

Woensdag 6 juli de vakantiemodus

Als je aan Verdun denkt, dan denk je natuurlijk aan de oorlogen en dat klopt. De geschiedenis ligt hier letterlijk aan je voeten. Dat zie je aan de talrijke kruizen: de witte (voor de Fransen en geallieerden) en de zwarte (voor de Duitsers). Het zijn er in totaal gruwelijk veel, ook onderweg zie je telkens hele velden. Goed om dit herkenbaar vanaf de weg op deze manier te herdenken.

Wat anders: een Franse mug heeft vannacht een topnacht gehad. Ik hoop, dat ze genoten heeft van mijn bloed gemengd met 1 liter cola en een halve liter Jupiler (een moedermug heeft tenslotte ook een leven).

Om half 8 zitten we op de fiets naar ons petit dejeuner. Daarna hebben we aan de kade in Verdun de Maasroute gelijk te pakken en blijkt het asfalt vervangen door grindpaden. Op de Maas zien we geen boten meer en er wordt meer gekanaliseerd (steeds meer stalen damwanden aan de zijkanten). We missen de afslag richting Belleray, merken we bij de koffiestop. We rijden daardoor via de provinciale weg naar Haudainville, Dieu sur Meuse, Genicourt sur Meuse, Troyon, Lacroix sur Meuse tot Rouvrois sur Meuse.

Om half 11 hebben we hier een korte koffiepauze. We hadden beter een stuk kunnen doorfietsen naar Saint-Mihiel, want dat blijkt een veel leukere plaats. Maar ja, als je zin in koffie hebt… Bij afslag Maizey pakken we in Dompcevzin de Maasroute weer op. Ondertussen zijn we aangekomen in Lotharingen (Lorraine) en hebben we de provincie Champagne Ardennen verlaten.

Via Han sur Meuse, Pont sur Meuse en Lerouville stoppen we om 13 uur in Commercy om te lunchen. Een half uur later dan gepland en vooral leuker dan gedacht. Het terras van restaurant Du Fer A Cheval ligt naast het kasteel Stanislaus. Koning Stanislaus hield van zoetigheid en zijn koks hielden een wedstrijd om wat lekkers voor hem te creëren. Toen werden de Madeleine koekjes (eerder nog 100 gram, nu 25) geboren!

We hebben lekker lang buiten getafeld (o.a. quiche, salade, canard, rosbief, ham en citroen merengue). We ontmoeten er ook 2 Belgen. Die fietsten ook in de regio en ja. … van fietsen krijg je honger. Een van beiden rijdt de route van de Tour de France 2019 na. Vandaag de etappe tussen Reims en Nancy. Knap hoor.

Na het eten fietsen we even naar de BussyGarden. Een Engelse tuin, verdeeld in 9 gedeeltes met elk een eigen thema. Van de foto’s op de website hebben we genoten, helaas was de tuin gesloten.

Dan maar eerder naar het hotel, dat we ter plekke boeken via de BookingApp. De Maas stelt hier nauwelijks nog wat voor. Je kunt met laarzen bijna van de ene naar de andere kant komen. Ze hebben regelmatig een stuw gemaakt om het water te verzamelen.

Om 16.30 uur arriveren we bij hotel restaurant des Portes De Meuse bij Pagny sur Meuse. Dat is ons eindpunt van vandaag met 85 km op de teller. In de regio, waar we de péage van Metz naar Nancy zo vaak gereden hebben, zonder te weten hoe het hier echt uit ziet.

Het hotelgedeelte blijkt volledig digitaal te functioneren. Je checkt in bij de robotreceptionist en die print een kaart uit, inclusief je cabine nummer en -pas. De eerder ontvangen pincode van de slagboom werkte niet. Er is niemand, dus dan maar er om heen met onze fietsen (dat lukt met een auto dus niet).

We hebben weer een toilet, een douche, een stukje zeep en een bed: alles wat we nodig hebben na het fietsen.

We hebben een relaxed dagje gehad en genoten van het zonnetje, het samen fietsen, het lekkere eten, de natuur en de prachtige vergezichten (die altijd mooier waren dan onze foto’s).

En morgen? Dat zien we morgen wel. We beginnen steeds meer in de vakantiemodus te komen.

• 06 Juli 2022 - 19:33

Anja:

Rijden jullie op ebikes? Nog steeds met dat karretje?
    Frits heeft een e-gravel-bike. Daar fietst hij elke week tussen de 300 en 400 km mee, flinke bergen op en af. Ik doe het hem (en jullie) niet na. Chapeau!

Verslag uit: Frankrijk, Pagny-sur-Meuse

Hein