vrijdag 15 juli Tour de Auvergne - Reisverslag uit Bagnols, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu vrijdag 15 juli Tour de Auvergne - Reisverslag uit Bagnols, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

vrijdag 15 juli Tour de Auvergne

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

15 Juli 2022 | Frankrijk, Bagnols

Vrijdag 15 juli Tour de Auvergne

Het vuurwerk hebben we gisterenavond niet gezien. We zijn eerder naar bed gegaan vanwege de vroege start vandaag. Na enkele dagen zonder is het heerlijk om weer op de fiets te zitten.

Anke denkt: laat die Hein maar lekker kletsen in zijn blog. Zij knalt op haar ijzeren paard over het asfalt. Zo ook vandaag. Haar wekker gaat om 5.45 uur af en ze heeft duidelijk haar zinnen gezet op etappewinst vandaag. Nog voor het ontbijt gaat ze als Usain Bolt uit de startblokken. In het eerste ochtenddeel maak ik weinig kans, want we klimmen van 800 naar 1300 meter. In het tweede deel heb ik kansen in de afdaling vanwege het gewicht van Kareltje.

Om 8 uur stoppen we in Saint-Genes-Champagnelle: we zijn Clermont-Ferrand uit en dat was al een beste klim van 5 kwartier. We zijn nog steeds niet boven (more to come). Vandaag zijn we dus heel blij met onze trapondersteuning. We ontbijten en laden de accu’s. Wel een mooie route dwars door Le Parc Natural Regional des Volcans.

Om 10.30 uur een koffie stop en cake aux fruits in een klein barretje in Laqueille. We zitten nauwelijks of voor het terras is er een kop-staart botsing van auto’s. Het hele terras en halve dorp is verheugd, want er gebeurt weer eens wat: spontaan ontstaat er een kijkersfile. Ondertussen laden wij weer de accu’s: de bareigenaar is erg vriendelijk en helpt met het vinden van 2 stopcontacten.

Om 12 uur zijn we in La Tour de l’Auvergne en eten we in hotel/restaurant La Christiana en niet in onze eindbestemming Bagnols. We willen niet weer in een (te) klein dorp te zitten zonder restaurants. L’Auvergne is kleiner dan we dachten en toch hebben we helaas geen tijd voor een citytour (we willen voor de warmte binnen zijn).

De laatste 8 km naar Bagnols fietsen we echt voor de lol. Een schitterende route met relatief veel nieuwe (jonger dan 5 jaar) en moderne huizen. We zitten inmiddels al redelijk hoog (1000m NAP) en er zijn hier veel beuken, varens en water te zien. Er is ook veel bedrijvigheid /gebiedsontwikkeling in het gebied tussen La Tour de l’A. en Bagnols.

Om 14.30 arriveren we in ons hotel: oud, maar schoon en netjes. We mogen de fietsen parkeren in hun garage die volgestouwd blijkt met allemaal lekkere lokale producten in glas ingemaakt. Eens kijken wat we vandaag te eten krijgen.

Vandaag is ook de geboortedag van Irene (de jongste zus van Anke, die in 2005 overleden is). Haar man Robert woont overigens nog steeds in Reston, Virginia, VS.

Heleen stapt bovendien vandaag samen met haar vriendin en sinds kort collega Mirte op het vliegtuig naar de VS voor een congres in Las Vegas van LinkedIn en een welverdiende vakantie.

• 15 Juli 2022 - 20:02

Chris :

Het eten was vast lekker in la Christiana, kan niet anders…
    Hopelijk niet te warm om te fietsen de komende dagen, zet ‘m op! Erg leuk om met jullie mee te reizen. Wij morgen met de ijzeren koets naar Monteferrano.
    Liefs van la Christiana (Agnes Laurentia Maria) & Giovanni

Verslag uit: Frankrijk, Bagnols