17 augustus - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu 17 augustus - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

17 augustus

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

17 Augustus 2022 | Duitsland, Keulen

Woensdag 17 augustus Olie, ziel, zaligheid [e-38] zonnebril

We hebben ons weer eens verslapen. Een goed teken in de vakantie toch? Half 7 staan we op, ontbijten om de hoek bij de bakker en we zitten om 7.30 uur op de fiets (komt bekend voor zeker). We geven onze ijzeren paarden wat olie (trocken Schmiermittel) op de tandwielen, kettingen en schakelingen. Kareltje krijgt ook wat op zijn wiellagers. Met al dat grind en kalk beginnen onze Stevens bijgeluiden te maken. In Koblenz hebben we weer de gebruikelijke omleidingen en Absperrungen. We volgen de bewegwijzering door Google en pakken al snel daarna de Velo vijf weer op. We komen het stadje Weissenturm door. Drie keer raden waarom dit stadje zo heet?

Het eerste stuk loopt als een Zwitsers uurwerk. Een uurtje later en 25 km verder zijn we al bij Andernach. Deze stad krijgt van ons een grote pluim! Voor de eerste keer fietsen we probleemloos door een havengebied vanwege een prima bewegwijzering. We gaan door naar Remagen. De doorgang tussen de omliggende heuvels wordt hier erg smal. Op een moment hebben we behalve de Rijn, ernaast een smalle weg, strak daar langs een spoorlijn, daarnaast het fietspad waar wij fietsen en in de hoogte daar over heen de snelweg naar Bonn.

Om 10 uur zijn we bij 22 graden en 50 km in (en bij de Brücke van) Remagen, Rijnland Palts. Deze brug (wie kent het verhaal niet) was in 1945 de eerste Rijnovergang van de geallieerden in Duitsland. Er zijn films en boeken over gemaakt.

We drinken koffie in Remagen bij Unverpackt. Een geboren Pakistani runt deze bio-winkel annex koffiebar met flair, betrokkenheid en passie. Hij stopt zijn hele ziel [e-38] zaligheid erin. Alle producten die hij verkoopt zijn onverpakt en hij heeft plastic in de ban gedaan. Super! We eten bij heerlijke ‘milchkaffee’ zelf gemaakte, nog warme croissants. We krijgen een speciale croissant gemaakt van speltbloem. Recent heeft hij ook bio-gecertificeerde koffiebonen uit Jamaica (alles bio, eco en duurzaam) geïmporteerd. De koffie smaakt goed, dus we nemen wat bonen mee. Als we willen kunnen we deze koffiebonen online bij hem bestellen. Hij doet ook mee aan foodsharing.de. Kortom een zaak naar ons hart. Eerder had hij een goede baan in Bonn in de hotellerie. Hij vertelt trots dat hij in deze tijd ook verschillende bekende persoonlijkheden heeft bediend, zoals Hillary Clinton, Emmanuel Macron en Gerard Schröder. Het werken in de hotellerie gaf hem uiteindelijk echter onvoldoende satisfactie. Een gezellige en inspirerende stop.

Onderweg komen we nog voor ons bekende plaatsen tegen zoals Rolandseck en heinradweg. De schade door de overstroming van de Ahr vorig jaar is hier nog goed te zien.

Vanaf Bad Godesberg fietsen we in Nord Rhein Westfalen. De laatste 25 km fietsen we met uitzicht op het Siebengebirge (het grootste aaneengesloten natuurgebied van Noordrijn-Westfalen). Er staan veel sparrenbossen op de andere oever en natuurlijk de ruïne van het kasteel Drachenfels. Hier doodt Siegfried volgens de legende een draak met een staak. Deze draak spuwde vuur als schepen op de Rijn te dichtbij kwamen. Siegfried baadde zich in het bloed van de draak om onkwetsbaar te worden. Op de Noordelijke helling ligt kasteel Drachenburg (zie foto).

We passeren Bonn, dat een lange geschiedenis kent als Kurort en als residentie van veel Kurfursten. De welvaart is deels te danken aan de Rijn. Ook Ludwig van Beethoven is hier geboren. Als parlements- en regeringsstad heeft Bonn zich ontwikkeld als Congrescentrum met internationale bedrijven en organisaties, zo ook de Verenigde Naties. Tussen Bonn en Keulen liggen overigens de meeste bruinkoolvelden van Duitsland.

Om 12.30 uur stoppen we na 85 km in het plaatsje Wesseling bij restaurant Kulisse. Dit restaurant is NIET aan te bevelen. Je zou denken, een salade kun je niet verprutsen. Toch wel, de salade van Anke droop in de saus en ingrediënten waren aangebrand. Ook Duitsers, die er aten waren ontevreden over de pizza en klantvriendelijkheid en beklaagden zich. Bij vertrek kwamen net vier fietsers aan en die hebben we door gestuurd naar een beter restaurant.

We fietsen bij 26 graden om 15 uur Keulen binnen. De skyline wordt bepaald door de Kölner Dom (waar 600 jaar aan is gebouwd). We checken in en ik merk, dat ik de hele dag de zonnebril niet op heb gehad voor het eerst in 6 weken! Het was de hele dag bewolkt, maar gelukkig geen regen.

Vanavond gaan we het Kölnisch Wasser en het Kölsch bier proeven. Nu eerst de Dom beklimmen.

Morgen fietsen we langs de Rijn door naar Duisburg, ondanks dat we 85 km van Nederland zijn.

• 17 Augustus 2022 - 22:30

Ivonne :

Oh dat schiet op, ik kan jullie al bijna zien.

• 18 Augustus 2022 - 05:31

Patrick V.:

Nog een klein stukske!
    Hier heeft het voor het eerst weer eens ‘cats and dogs’ geregend; zij die niet op de fiets zaten waren blij met deze verkoeling en zagen de planten dronken worden van plezier.
    Tot gauw!

Verslag uit: Duitsland, Keulen