vrijdag 19 augustus Laatste dag, thuis - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu vrijdag 19 augustus Laatste dag, thuis - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

vrijdag 19 augustus Laatste dag, thuis

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

19 Augustus 2022 | Nederland, Culemborg

Vrijdag 19 augustus Laatste dag. We zijn thuis!

Gisterenavond hebben we aan de Rijn gegeten en nemen afscheid van de Velo route.

Het plan vandaag was om vanaf Duisburg de Via Romana te volgen naar Noviomagnus Batavorum (Nijmegen). Dat hebben we dus ook gedaan. We hebben de weg gevolgd, die de Romeinen al veel eerder gedaan hebben: via Rheinberg, Xanten, Kalkar, Kleef, Berg en Dal naar Nijmegen.

Halb Acht auf dem Fahrrad. Bij het verlaten van Moers (Duisberg) zitten we snel uit de drukte weer in natuurgebieden. We volgen de route van de Romeinen. Hier ligt meer dan 2000 jaar geschiedenis in diverse steden, die ouder dan 100 jaar zijn. We gaan er helaas doorheen als een speer, want het thuis- en Joris woord vallen vaak. Joris gaan we trouwens zondag al ophalen. Anke heeft er dus weer eens flink de pas in. Ook lijkt deze omgeving op die van de Achterhoek, ook dat is een beetje thuiskomen.

Bij Xanten maken de stadsmuren en de Dom natuurlijk indruk en toch fietsen we verder. Onderweg zien we ook nog eens Boerengolf (Peter’s franchise).

Om 10.00 uur zijn we in Kalkar en zijn we op de helft van de route (dat dachten we!?, later meer). We drinken een radioactieve (grapje) milch-Kaffee, Apfelschorle, Mineralwasser en eten daarbij een choco-vanille Muess en een Heidesand (gebak).

We zetten de fietsreis voort en gaan bij Kranenburg de grens over. We dachten altijd, dat dit een Nederlandse plaats was, maar is dus Duits. We fietsen door naar Berg en Dal, waar we nog even de Duivelsberg (75 meter hoog) beklimmen. Een lekker klimmetje zo vlak voor het inchecken bij het hotel. Maar moeten we wel inchecken? Of zijn er alternatieven?

CHANGE OF PLANS dus. We staan op het Keizer Karel Plein en zijn nog maar 55 km van Culemborg vandaan. Voor ons een afstand van niks. Kunnen we dat halen als we door fietsen? Ja, dat kan. Willen we dat ook? Nou ja, dan zijn we wel laat thuis, maar eerder dan morgen.

We hebben nu 90 km op de teller en daar komt nog eens 60 km bij. Die afstand hebben we nog niet eerder op dezelfde dag gedaan en toch, wat een mooie afsluiter van onze fietsvakantie. Zo gezegd, zo gedaan, we ruiken de stal, gaan met die banaan!

We eten aan de Waalkade bij een zonnetje en windje. De kade is overigens erg mooi geworden. We laden ons en de accu’s op en fietsen richting Druten, de brug over en naar huus, Culemborg.

Het zal wel een latertje worden, maar vanavond slapen we in ons eigen bed.

In het weekend gaan we rustig de high-lights destilleren en leermomenten ophalen. Don't worry. Er komt dus nog een laatste blog.

• 19 Augustus 2022 - 15:26

Liesbeth Van Den Brink:

Welkom thuis
    DeVlag gaat uit voor deze stoere vrienden

Echt genoten van jullie verslagen

• 19 Augustus 2022 - 16:00

Ivonne:

Wauw, well Done!!

• 19 Augustus 2022 - 16:05

Chris:

Wat zal dat lekker zijn, vanavond weer in het eigen bed. Stoer hoor nog eens 60 km. Maar goed voor Culemborg Breda draaien jullie ook de handen niet om, dus dat gaat lukken! En dan ook nog tussendoor tijd om te bloggen. Tot snel en liefs!!

• 19 Augustus 2022 - 17:24

Gefeliciteerd !
    Klasse hoor.
    Jullie hebben genoten.
    Wij op afstand ook.
    Leuke verhalen en mooie foto’s.

• 20 Augustus 2022 - 06:19

Stephan Hoekstra:

Goed gedaan en gelukkig gezond zeg ik toch als de draad ezels de stal ruiken zijn ze niet meer te houden

• 20 Augustus 2022 - 15:30

Mia.:

Geweldig gedaan, petje af voor de leuke reisverslagen.
    Ik heb ervan genoten om ze te lezen.

Welkom Thuis.

• 22 Augustus 2022 - 17:21

Maria :

welkom thuis
    en ja kranenburg ligt ook bij Ruurlo dus en nederlands en duitse naam.
    een hele kunst dat fietsen zo knap werk en nu wat rust??

Verslag uit: Nederland, Culemborg

Hein