dag 4, The Royal BC Museum - Reisverslag uit Victoria, Canada van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu dag 4, The Royal BC Museum - Reisverslag uit Victoria, Canada van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

dag 4, The Royal BC Museum

Blijf op de hoogte en volg Hein

08 Juli 2016 | Canada, Victoria

Dag 4, vrijdag 8 juli The Royal BC Museum
Vandaag hebben we voor het eerst lekker uitgeslapen. Vanwege het wat mindere weer gaan we naar het museum. We pakken de fiets, de verplichte helm op en zoeven door het Beacon Hill Park naar de “old town”. We bezoeken royaal het Royal British Columbia Museum: veel historie over Vancouver island vanaf de ijstijd, de mammoets, de “natives”, de ontdekkingsreizigers (o.a. Cook, Vancouver), de kolonisatie, de mijnbouw, de goldrush, imitatie van een stad medio 19e eeuw en de laatste decennia tot het heden. De hier vroeger aanwezige verschillende natives spreken heel veel verschillende talen in de regio. Er is veel belangstelling om de vele talen (o.a. Cree) onder jongeren levend te houden.
Buiten staan legio Totempalen. Ben je ooit in Victoria, naar dit museum moet je naar toe! Bekijk de foto’s voor een greep van wat we hebben gezien.
Zoveel indrukken en brainpower maakt hongerig. Het Foodtruck festival (allemaal bussen/kraampjes met eten) stond voor de deur, dus dat maakte de lunch gemakkelijk: een genuine Canadian Beatrice beef/beet burger, hmmmm met een soda: intergalactic root beer. Even uitbuiken in het zonnetje, want die is eindelijk tegen half 4 komen opdraven. Daarna wandelen we door Douglasstreet (een grote doorgaande weg met veel coffeeshops, gewone koffie, en komen we bij Cycle BC Rentals: ze verhuren fietsen, scooters en motoren, maar helaas geen racefietsen. Even verder kijken dus. Zondag zijn we voornemens met de fiets de “Galloping Goose Trail” te doen (al eens een galloperende gans gezien?!). Vroeger liep hier een treinrails en tegenwoordig is deze route omgetoverd tot fietspad! Dat moet kicken zijn.
We doen eerst even een break met een Cappucino en een latte Machiato met caramel en cake. Tjonge, wat hebben we het zwaar als we weer in de benen moeten komen. In China Town met de bekende winkeltjes treffen we de bekende Chinese sfeer aan. Naar mijn idee komen we in Victoria echter veel meer Japanners tegen dan Chinezen. We stuitten onverwachts ook op de Victorian Bug Zoo: een insectenmuseum: see, touch and explore: daar kwamen we echter pas om half 5 aan en we hebben tot sluitingstijd nog maar een half uur, dus die doen we een andere keer.
Via Chinatown wandelen we terug naar Fortstreet: een leuke winkelstraat met vele souvenirs.
We sluiten ons actieve dagje af met een bezoek aan de museumwinkel. Ik heb een nieuwe Canadian pet gekocht, zodat die van Andy weer in de kast kan. Daarna weer terug naar huus voor een aangepaste, lichte maaltijd: sushi en fruit (4 verschillende soorten meloen, bramen en blueberries, heeeerlijk. Voor het slapen gaan nog ff de verslagen afmaken en een boekje lezen.
Morgen staat vanaf 11 uur de buurtbarbecue in Cookstreet op het menu en ’s-Middags vanaf 3 uur in Esquimalt een rugby wedstrijd: de BC Bears tegen de Prairie Wolf Pack, geweldige namen. We moeten morgenochtend nog wel even een spoedcursus doen voor de spelregels… Dr. Google helpt wel even.

Hein

Actief sinds 20 Okt. 2009