donderdag 28 juli Verrassingen en goed nieuws - Reisverslag uit Roses, Spanje van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu donderdag 28 juli Verrassingen en goed nieuws - Reisverslag uit Roses, Spanje van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

donderdag 28 juli Verrassingen en goed nieuws

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

28 Juli 2022 | Spanje, Roses

Donderdag 28 juli Verrassingen en goed nieuws

Gisterenavond is Anke, voordat we naar Ona gingen, spontaan langs de woning van Vilma gegaan om te zien of ze thuis is. Tatah, ze was thuis en had wel zin om ons te vergezellen bij een drankje. Ik was al vooruitgegaan om een tafeltje te reserveren en een fles CAVA te bestellen. Vilma verwachtte wel bezoek van een vriend, dus kon niet te lang blijven.

Even iets over Vilma (ik zeg altijd Wilma). Vilma komt uit Argentinië en was de beste vriendin van Irene. Na het overlijden van Irene zijn wij Vilma jaarlijks blijven bezoeken. Dit, ondanks dat wij geen Spaans spreken en zij een beetje Frans. Het lukt om met elkaar te praten vooral omdat we elkaar willen begrijpen. In grote lijnen krijgen we over en weer zo een en ander mee. Als we haar spraken was dit altijd in haar kleine bijouterie winkel. We kochten er soms ook wel mooie sieraden of tassen. Zij stond er altijd op een grote korting te geven. Zij is erg gehecht aan Irene en aan de Weenink familie en wij aan haar. Ze is nu met pensioen. Gisteren hebben we ter ondersteuning van ons gesprek de app SayHi gebruikt. Het helpt in elk geval om elkaar bij specifieke dingen beter te begrijpen.

Vilma verblijft nu tot oktober ongeveer in Roses, voornamelijk voor medische redenen en om haar vriendinnen te zien. Daarna gaat zij weer terug naar Argentinië, waar zij bij haar zuster woont. Momenteel heeft zij het erg moeilijk. In haar directe omgeving zijn veel mensen ernstig ziek en ook zijzelf worstelt met de nodige problemen op dat vlak. Desondanks is zij altijd vrolijk en goedgemutst en blij om ons te zien. We spreken af om vrijdag samen te lunchen (niet in een toeristenrestaurant) en dan zullen we al weer afscheid nemen voor langere tijd.

Vanochtend hebben we tot onze verrassing klein bezoek: twee kittens, die via de voordeur binnen komen wandelen, in onze woonkamer kijken en ons terras op gingen. Onze deur stond open vanwege het lekkere windje. Iedereen weet hoe ik over katten denk, dus we hebben ze (of zoals Fred Flintstones altijd met Dino deed) buiten de deur gezet.

Een andere verrassing is, dat Anke een nieuwe Samsung heeft gekocht. Dat zagen we niet aankomen. Het overzetten van haar oude naar haar nieuwe telefoon had wat voeten (en tijd) in de aarde, maar het waren ook veel apps en (foto-, videobestanden). Anke is iemand, die geen backup maakt. Nog een verrassing: alles is in een keer goed overgezet en werkt. Hoe gaat het spreekwoord ook alweer? Sommige mensen komen van geluk nog eens onder de trein.

Meer goed nieuws is: we hebben al ruim 3 weken niet gebridged en nog geen cold turkey of andere afkick verschijnselen gehad.

En nog meer goed nieuws voor de verhuizers naar Spanje (o.a. Toon en Anja). Spanjaarden roken en drinken veel. Toch worden ze naar verwachting in 2040 de langstlevende mensen op de aarde, met een gemiddelde leeftijd van meer dan 85 jaar. Hoe kan dat? Daar zijn 7 redenen voor: 1. Ze wandelen elke dag, na de middag maaltijd en de siësta. Wandelen is gezond. 2. Spanjaarden eten vers: groente, fruit, vis en olijfolie. Spreekt voor zich. 3. De Siësta. Een middagdutje is gewoon gezond (wel jaloersmakend). 4. Ze maken weliswaar lange werkdagen, maar nemen wel veel pauzes. Dat leidt tot een relaxte werksfeer en weinig stress. 5. Positieve taal. Spanjaarden hebben veel positieve woorden in hun arsenaal en gebruiken die. 6. Tapas. Even kletsen, hapje en drankje = ok. 7. Meer en betere seks. Spaanse mannen zijn de beste lovers van Europa en Spaanse vrouwen hebben meer dan 2 keer per week seks (hopelijk met de eigen man). Tja, als je fit laat thuis komt….

En ook goed nieuws voor vandaag: we hadden 80%! kans op neerslag en geen regen gezien.

En tot slot het beste nieuws is, dat het met Owen zo goed gaat, dat hij naar Nederland terug kan.

Aangezien de fotograaf vandaag een snipperdag had, nog enkele foto’s van gisteren.

• 28 Juli 2022 - 19:24

Bert Albers:

Op welke leeftijd hebben die Spaanse vrouwen 2 x per week…

Verslag uit: Spanje, Roses

Hein