zondag 7 augustus Genève - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu zondag 7 augustus Genève - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

zondag 7 augustus Genève

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

07 Augustus 2022 | Zwitserland, Genève

Zondag 7 augustus Genève

We slapen lekker uit en zijn pas om 8 uur opgestaan. Vandaag staat alleen de korte etappe naar Genève op het programma. Aangezien we op de begane grond zitten, nuttigen we, voor onze studio, buiten ons zelf gemaakte ontbijt. Gisteravond hebben we deze inkopen gedaan bij de Carrefour.

Om half 10 starten we uiteindelijk met de allerlaatste etappe van deel 2: De ViaRhôna van de Middellandse zee naar Genève in Zwitserland. Genève is overigens niet de hoofdstad en Zurich ook niet. Een officiële hoofdstad heeft Zwitserland niet (bron: Wikipedia), maar de regering zetelt wel in Bern.

Na 25 km, om 10.45 uur, pakken we de ViaRhôna via Poughy (Frankrijk) weer op, net over de grens in Zwitserland bij Chancy. Hier passeren we een enorm stuwmeer, met waterkering en energiecentrale: forces Motrices de Chancy-Pougny (deze centrale heeft zelfs een eigen website: eens bekijken). Het verschil in hoogte van de linkerkant (hoog) met de rechterkant (erg laag) schatten we snel een metertje of 20.

Eerst maar eens de douane door bij Chancy, daarna een kopje koffie. Er zijn nog maar restanten over van een douane. Het verschil tussen Frankrijk en Zwitserland had daarna niet groter kunnen zijn. We fietsen een 1e wereldland in met een hemels wegdek, duidelijke fietspaden, nu rode en duidelijke ViaRhôna borden en ruimte voor echte voetpaden. Het verschil in welvaart is enorm: de (onderhouden) huizen, de properheid, de dikke auto’s, schoon en mooi toilet, etc.. Persoonlijk schat ik in, dat de welvaart hier 35% hoger ligt dan in Frankrijk.

Vlak na de douane is er een restaurant/café, waar we op het terras koffie drinken. Er zitten al vijf wielrenners, waarvan we de taal niet verstaan, terwijl we toch goed in Duits zijn. Het Zwitsers blijkt helemaal niet te verstaan, omdat het een groep uit Maleisië of Thailand is.

In de verte zien we al de hoogbouw van Genève. Op alle kruispunten staat Genève aangegeven en vliegtuigen vliegen af en aan. Ook staat Russin aangegeven? Dat blijkt een Zwitsers plaatsje te zijn met een mooi beeld. We hebben geen idee waarom het beeld daar staat, maar Anke vindt het toch leuk om mij daar te fotograferen. Onderweg passeren we diverse, grote schoepen als kunstwerken. Deze schoepen blijken in werkelijkheid uit de waterkrachtcentrales te komen, waar schone energie met Rhône water wordt opgewekt. Daarnaast zien we, dat Zwitsers aandacht besteden aan publieke kunst.

Het hoogteverschil is bijzonder: we fietsen hier naast de Rhône bij Confignon op meer dan 400 meter, terwijl de Holterberg 60 meter en de Cauberg maar 134 meter hoog zijn.

Om 12.30 uur eten we in de Auberge de Confignon. We zijn voldaan en blij dat we de ViaRhôna zo goed als hebben afgerond. We hebben diverse klimmetjes gehad, maar deze zijn goed te doen met enige ‘ausdauer’ en opgeladen fietsaccu. In het restaurant worden onze bestellingen met een Ipad opgenomen. Het eten smaakt goed en is gelijk ook een stuk duurder (35%?). Je kunt uiteraard in Zwitserland gewoon pinnen. Een leuk detail is dat het pinapparaat in het Nederlands afrekent (we hebben geen geld omgewisseld in Zwitserse Franken).

Om 14 uur vertrekken we bij 26 graden naar ons hotel (nog 7 km). Dan blijkt dat de Rhône in Geneve langs de kades een uitgebreid recreatief gebeuren heeft. Er wordt gezwommen in kristalhelder water. We fietsen de ViaRhôna uit tot aan de voordeur van ons hotel, dat tegenover het Centraal Station van Genève ligt. Ook de ViaRhôna eindigt hier. Genève heeft maar 200.000 inwoners (we dachten veel meer?) en 80% spreekt er Frans. Duits wordt er nauwelijks gesproken.

Zoals bekend ontstaat de Rhône uit de Rhônegletsjer in het Zwitserse kanton Wallis. Verschillende rivieren (o.a. Saône en Isère) monden onderweg uit in de Rhône. We hebben daardoor diverse keren de Rhône zien verkleur van heel kristalhelder, naar licht blauw, naar aquamarijn en grijs. Vandaag is een heel bijzonder schouwspel zichtbaar als de rivier de Arve zich met een melkachtige kleur aan de blauwe Rhône toevoegt. De toestroom ziet er modder grijs uit (zie foto’s).

We hebben Genève een klein stukje te voet verkend. Morgen bezoeken we de ‘must do’: de 140 meter hoge fontein. Die is vanuit vrijwel iedere plek in de stad zichtbaar.

Verslag uit: Zwitserland, Genève

Hein