Donderdag 21 juli Brandalarm - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Donderdag 21 juli Brandalarm - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Donderdag 21 juli Brandalarm

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

21 Juli 2022 | Frankrijk, Toulouse

Donderdag 21 juli Brandalarm

Vandaag konden we zonder fietsroute en tropenrooster lekker uitslapen. Anke ligt nog te slapen, ik ga alvast ontbijten, gemakkelijk in het hotel.

Gisterenavond was er nog een (loos) brandalarm in het hotel en iedereen moest naar buiten. Wij zaten gelukkig al buiten op het terras, genietend van een drankje. Een jonge dansgroep was buiten aan het oefenen op hun dansmoves: een gratis voorstelling voor onze neus: prachtig.

Het is ook grappig om te zien hoeveel problemen de Fransen met mijn naam hebben: Hoekstra Hijlke. Als we een rekening van onze drankjes krijgen en op kamernummer en naam laten zetten, dan krijgen ze mijn naam niet uitgesproken of ze maken er een Viking kennismakingsgroet van.

Ook om 10 uur vanochtend gaat het brandalarm weer af: ramen gaan automatisch open en sommige brandwerende deuren vallen dicht. De hele ochtend wordt er gewerkt om nieuw loos alarm te voorkomen: blijkbaar staat een sensor in de keuken te gevoelig.

Om 11 uur stap ik tegenover het hotel de Coiffur in. Graag een halve centimeter er af. Mijn coupe was natuurlijk zo gepiept bij de duurste en mooiste kapper ooit. Tussen alle werkzaamheden van de stadsvernieuwing door huppelt een eekhoorntje voor ons voorbij. Naast de hoge nieuwbouw en daktuinen laten ze ook de buitenmuren van enkele fabrieken staan.

Terug in het hotel kan ik niet wachten op Happy Hour (van 17.30 tot 19.30 uur met 30% korting op alle drankjes) en trakteer mezelf op een halve liter bier: het is tenslotte vakantie, ook op donderdagochtend. We zoeken het een en ander uit op Internet voor ons vervolg op Toulouse naar Spanje. De route terug naar Nederland hebben we al klaar (Frankrijk, Zwitserland, Duitsland). Het is heerlijk zitten in de lobby en in de koelte (buiten 36 graden).

We lunchen binnen bij Thai Street Food om de hoek. Ondanks de terrassen is buiten eten geen optie: het is te warm. In Nederland wordt het beter horen we met regen vandaag. Gelukkig verzorgen Hannie en Berrie onze tuin, die er nu prachtig bij ligt.

We gaan er dus vandaag niet op uit om musea, kerken, basilieken, rivieren, kanalen, bruggen, tuinen, herenhuizen of stadsmuren te gaan bekijken. Hier is veel te zien.

Alvast enkele weetjes:

De basis voor Toulouse als stad werd gesticht door de Romeinen: als legerplaats met een overgang over de Garonne (uiteraard waren de Visigoten, Grieken en Kelten er eerder ook al eens). Met bijna een half miljoen inwoners (dat hebben we gemerkt) is Toulouse na Parijs, Marseille en Lyon de vierde grootste stad van Frankrijk. Vroeger bekend van de viooltjesteelt, tegenwoordig thuishonk van Airbus (Concorde!). Toulouse is verbroederd met Kiev (sinds 1975) en werkt al bijna 20 jaar aan duurzame ontwikkeling van de stad. Dat beleid herkennen we in de stadsvernieuwingsactiviteiten rondom ons hotel met o.a. mooie daktuinen en een tram die over het gazon rijdt.

Kuifje en Bobbie brachten de hele zomer van 1940 in Toulouse door na de Duitse invasie van België (bron van dit alles: Wikipedia).

We hebben nog geen idee wat we vanavond gaan doen…

Verslag uit: Frankrijk, Toulouse

Hein