Woensdag 3 augustus Pech - Reisverslag uit Saint-Rambert-d'Albon, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Woensdag 3 augustus Pech - Reisverslag uit Saint-Rambert-d'Albon, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Woensdag 3 augustus Pech

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

03 Augustus 2022 | Frankrijk, Saint-Rambert-d'Albon

Woensdag 3 augustus Pech

Met als plan een korte dag te maken fietsen we een wonderschone route vlak langs de Rhône met prachtige fietspaden van Portes-Les-Valences naar Saint-Rambert-d’Albon. Via Valence, (met een uitstapje naar Chateauneuf-sur-Isere) fietsen we naar La Roche-de-Glun, Tournon-sur-Rhône en Saint-Vallier (van het spoorwegenmuseum). Ook vandaag hebben we superweer met een iets minder harde wind. De fietsen en ook Kareltje doen het gelukkig probleemloos. We hadden wat problemen met de koppeling van Kareltje aan de fiets. Maar door de borgpen een beetje terug te buigen koppelt het weer als nieuw.

We wilden vroeg weg, maar de wekker ging niet af om half zeven. We beginnen dus wat later, na een “zelf pakken ontbijt” met weer veel Hollanders. Om 8 uur zitten we op de fiets naar Valence, waar we door constructions en barriqués moeite hebben de ViaRhôna te vinden. Na 7 km, dat wil zeggen na een uur zoeken, vinden we die uiteindelijk wel. We zien daardoor echter niks van Valence, terwijl we ons juist verheugen op de authentieke (deels onderaardse) kanalen, bronnen en de stadstuinen die er te zien zijn.

Onderweg zien we langs de Rhône verschillende waterkrachtcentrales en nog meer fietsers. Het worden er steeds meer. Het stikt hier ook van ander water dan de Rhône, waardoor we door zijarmen van de Isère onze koers kwijtraken en in Chateauneuf-sur-Rhône terecht komen. Daardoor kunnen we wel koffie drinken (30 km om 10 uur).

Bij vertrek uit Chateauneuf pakken we gelijk de route naar het zuiden in plaats van naar het noorden. Dat betekent dat we verkeerd rijden en ook Google maps stuurt ons de verkeerde kant op: weer 15 km erbij. Pech. We vinden uiteindelijk Point-de-L’Isère en daar steken we door naar La-Roche-de-Glun (ook weer een waterkrachtcentrale), zodat we weer op de ViaRhôna zitten en genieten van een prachtig uitkijkpunt op een splitsing van de Rhône.

Langs de route zien we diverse bergen met veel wijnranken, keurig op een rijtje, ook boven in. Ik vraag me altijd af hoe ze daar komen. De wijnen (wit en rood) uit deze streek zijn bekend en lekker.

We wisselen regelmatig van de linkeroever van de Rhone (dan fietsen we in de Ardèche) naar de rechteroever (dan fietsen we in de Drôme). Om 13.00 uur zijn we in Tournon-sur-Rhône (met het prachtige kasteel op de berg van de familie Tournon). We besluiten hier te eten, maar er is nauwelijks een restaurant te vinden dat open is. We landen uiteindelijk bij een snackbar, bestellen er twee salades, drinken veel en goed en laden de accu op. We zitten lekker onder een luifeltje, maar zoveel verkeerde routes leidt wel tot wat relationele spanning.

We zien onderweg veel fruit (perziken, abrikozen, druiven), er wordt royaal gesproeid en af en toe ruikt het heerlijk. Ook komen we onze Japanse “vriend” de duizendknoop weer tegen; teveel.

Naarmate het heel veel warmer wordt, pauzeren we vaker en doen we rustig aan. We komen zelfs in een fraaie bierbar/winkel terecht met een keur aan Duitse Bieren. Helaas nog wat te vroeg op de dag.

Uiteindelijk komen we pas om half vijf aan bij Ibis in Saint-Rambert-d’Albon, via een afslag op de ViaRhôna (bijna voor de deur). Het restaurant van Ibis is niet open, ook hier hebben ze gebrek aan personeel. Wel zijn er kleine hapjes te krijgen. Dan gaan we daar vanavond maar eens lekker aan de bar hangen.

Vandaag hebben we in totaal een route van bijna 100 km gedaan. Morgen weer een “korte” route naar Saint-Quention-Fallavier. We gaan afwijken van de route door niet door Lyon te fietsen. Een mooie stad, maar die hebben we vaker gezien. Ook blijkt het telkens in een grotere stad erg lastig om de ViaRhôna te blijven volgen. Met Saint-Quention-Fallavier krijgen we Genève in zicht. Daar hopen we zondag dan te zijn.

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Rambert-d'Albon

Hein