Woensdag 28 september Cowboy country - Reisverslag uit Huesca, Spanje van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Woensdag 28 september Cowboy country - Reisverslag uit Huesca, Spanje van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Woensdag 28 september Cowboy country

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

28 September 2022 | Spanje, Huesca

Woensdag 28 september: Cowboy country

Gisteren avond hebben Rex en ik nog een afzakkertje gepakt (Jaegermeister en Flugel) bij een stelletje ongeregelde gasten (prettig gestoord en enthousiast). 00.00 uur lagen we in bed. Vanochtend hoorden we, dat ze tot half vier zijn door gegaan.

We vertrekken om 8 uur. Het begint gelijk te regenen. Zij hebben Ronaldo. Wij hebben Rolando, onze chauffeur van vanochtend. Wij gaan linksaf, andere rammelbakkers rechtsaf. Geen idee wie gelijk heeft. We zijn de camping nog niet af of we moeten een bruggetje over, dat maar 2 meter breed is. We doen het gewoon en het kan. Om 9 uur is het al 14 graden. Het weer vandaag ziet er fantastisch uit en we rijden op de toppen van de Pyreneeën, hermoso. We hebben mooie vergezichten over heidevelden, zonneparken en windmolens. We rijden met prachtig weer lekker op de rechte, lange provinciale Spaanse wegen. Links en rechts van de weg zien we prachtige natuur, tientallen uitrustende ooievaars en gieren in de lucht. Zo her en der heeft het flink gebrand. Te zien aan de zwart geblakerde bomen.

Om 10 uur gaan we tanken, voordat we de woestijn ingaan: Bardenas Reales. We rijden langs Cabezos (zelf opzoeken) en stierfokkerijen met flinke exemplaren. Het is een buitengewoon mooi landschap en gebied. Zoek op Google even Bardenas Reales. Dit is een woestijngebied ten zuidoosten van Navarra. Hier zien we riviertjes, canyons, plateaus, verrassende vormen van gesteente (kalk, leem en klei) en Cabezos (geïsoleerde heuvels). De grindweg loopt dwars dit prachtige gebied. We komen veel rammelbakkers tegen.

Als opdracht hebben we vandaag o.a.: laat een Spanjaard deze zin uitspreken: “We vinden de Navarra streek prachtig en helemaal het beschermde natuurgebied de Bardeas Reales. Onze rammelbak heeft ons er doorheen vervoerd.”

We spreken een Spaanse vrouw aan, die bij het beeld van Pastores staat (zelf opzoeken) en zij wil wel mee doen. Via translate vertalen we de tekst, zij leest het voor in het Spaans en we nemen het op video op: Top, geslaagd. Achteraf blijkt ze Argentijnse te zijn en ze is met haar familie ook hier. We maken een familie foto voor ze als tegenprestatie.

Om half 12 komt een grote kudde schapen voorbij en om 12 uur rijden we het gebied uit naar een asfaltweg (volgens Rex was het kwart voor 12).

We zetten koers naar de camping en rijden veel provinciale weg, maar door een geweldig mooi gebied. De Pyreneeën zijn een terugkomer, want we zien regelmatig fietsers. Het laatste stuk naar de camping moeten we stoppen, want de weg is weer geblokkeerd voor het passeren van 600 schapen (incl. een paar geiten) met een herder en zijn hond.

Om 17 uur arriveren we op camping Vives, Carretera Salinas, Saravillo, Huesco. De mooiste camping tot nog toe. We zetten de tenten op en hebben een goed idee om de uitlaat te repareren. We hebben alleen een haakse slijper nodig. De gasten die deze hebben zijn vissen, dat dat wordt morgenochtend. Eerst eten we Enchillada’s.

En vanavond gaan we feesten met een verkleedavond, woeha.

Hein

Actief sinds 20 Okt. 2009