Vrijdag 8 juli Dijon - Reisverslag uit Dijon, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Vrijdag 8 juli Dijon - Reisverslag uit Dijon, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Vrijdag 8 juli Dijon

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

08 Juli 2022 | Frankrijk, Dijon

Vrijdag 8 juli Dijon

We vertrekken vroeg: om 6.45 uur, want we willen Dijon op tijd halen. We fietsen ontspannen over landbouwwegen door de campagne in de Haute Marne. We zien in dit gebied vooral veeteelt en dus veel koeien en hierdoor is het een ander gebied dan de afgelopen dagen. Om 8 uur bereiken we na 20 km Montigny de la Roi. Om in ‘centreville’ te komen wacht ons een flinke klim. We kopen bij de bakker een belegd stokbrood en koffie voor ons ontbijt. We kunnen er niet binnen zitten, dus dan maar een beetje Spartaans buiten op de stoep.

Na Montigny pakken we de provinciale weg. We zetten met onze Stevensfietsen een tandje bij en om 9.30 uur zijn we al in Langres voor de koffiestop bij 45 km. Ook daar een flinke klim om in het centrum te komen. Deze hadden we al verwacht, want we zien Langres al snel in de verte op de berg liggen. Met koffie en cake aux fruits zitten we op een mooi terras bij de Place de Diderot. Langres is een echte vestingstad boven op de berg met 12 torens, 7 toegangspoorten en een 3,5 kilometer lange omwalling (bron: Wikipedia). Langres dachten we aanvankelijk te skippen in de Maasroute, gelukkig hebben we deze stad uit de top 50 van mooiste Franse steden toch nog even gezien. Zeker leuk om nog eens terug te komen.

We moeten niet te lang blijven hangen (Anke maakt wat foto’s) en weer door. Richting Til Chatel zien we langs de weg enorme velden met zonnepanelen. Ze hebben hier zon genoeg, dus zet er nog maar een paar bij. Om 12.15 uur lunchen we bij 75 km in Til Chatel bij een fruitkraam met druiven, pruimen, kersen en een banaan (aanvullend op ons stokbrood). Heerlijk.

Dijon is nog 35 km. te gaan, dus het schiet op, ondanks dat het berg op, berg af, berg op, berg af, gaat. We fietsen hups de Bourgogne in. Om half 2 arriveren we in Dijon met 110 km op de teller. Anke maakte weer flink tempo op kop, dus ook deze etappe ging voorspoedig. Op een provinciale weg is een racefiets natuurlijk ook helemaal top. Toch fijn om er te zijn, want het werd wel steeds warmer.

We kunnen het appartement helaas nog niet in, pas om half 5 (we hadden zelf aangegeven dat we er pas om 18 uur waren, dus dat valt weer mee). Geeft niks: we hebben een mooi schaduwplekje bij een restaurant onder een soort van blauwe regen. Colaatje, sorbet erbij, komt goed.

Daarna nog even het centrum verkennen vanaf een terras. Leuk, er komen kleurrijke dansgroepen uit verschillende landen langs voor een optreden (helaas elders).

Om half 5 checken we in op de ondertussen bekende B[e-38]B wijze: we krijgen een code, dan zit er ergens een lockbox met sleutel. Met foto’s wordt duidelijk gemaakt waar we moeten zijn: weer een één kamerappartement. Als eerste even lekker douchen. Daarna pakken we alles wel uit. We kunnen weer een wasje draaien.

We hebben voor twee nachten geboekt. Omdat Dijon een leuke stad is en we het vervolg naar Toulouse moeten plannen. Misschien dat we vanuit Toulouse de trein naar Andorra pakken om te shoppen en daarna met de fiets door naar Rosas. We gaan even puzzelen.

• 09 Juli 2022 - 07:24

Anja:

Hebben jullie vaker geshopt in Andorra? Wij waren er twee jaar geleden voor het eerst, toen we reisden van Nederland naar Spanje, en we vonden er niet veel aan. Ben benieuwd hoe jullie het gaan vinden.

Ik heb weer genoten van jullie verslagje en foto’s.

Goeie reis verder.

• 09 Juli 2022 - 08:59

Chris:

Lieve vrienden,
    Wat heerlijk om jullie mooie reisverslagen te lezen vanuit de auto bij de grens van la Belle Italia, ook leuk! Geniet van jullie mooie tocht die wij vanuit een luie stoel blijven volgen.
    Dikke knuffel en liefs,
    Chris & Hans