Zaterdag 9 juli Les Fetes de Vigne - Reisverslag uit Dijon, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Zaterdag 9 juli Les Fetes de Vigne - Reisverslag uit Dijon, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Zaterdag 9 juli Les Fetes de Vigne

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

09 Juli 2022 | Frankrijk, Dijon

Zaterdag 7 juli Les fêtes de la vigne de Dijon

Dijon is een leuke stad: er is veel te zien, te doen en te beleven. De stad is iets groter dan Apeldoorn qua inwoners aantallen. We hebben echt mazzel: van 8 tot 14 juli is er het tweejaarlijkse internationale Folkloriades. Een festival met muziekgroepen en dansers uit de hele wereld. Zij vertegenwoordigen hun land en cultuur door shows en wandelingen door de straten van Dijon (dus plan je vakantie volgend goed).

We beginnen de dag rustig met een belegd stokbroodje van de bakker op de hoek en eten deze wel op ons eigen terras met een lekker kopje zelf gezette thee. Een goed chill begin van het weekend. Onze B[e-38]B zit in het centrum, maar is desondanks rustig en stil. We wandelen relaxed zo de gezellige en kleurrijke drukte in. We zien verschillende rommelmarkten en kraampjes met kleding (Anke past bijna een zomerjurk) en allerlei festiviteiten, waaronder een fanfare. Er is ook een line up van politie auto’s uit de hele wereld (Italië heeft natuurlijk de mooiste). Zo gaan de activiteiten de hele dag door. Dijon heeft leuke muurschilderingen om oude huizen wat grandeur mee te geven (en dat lukt, zie foto’s).

Om 11 uur is het tijd voor onze cappuccino’s en is het ‘terrasje zitten time’. Daarna bezoeken we de overdekte markt “Le brunch des Halles de Dijon”. Een herkenbare markt (voor groente, fruit, vlees en vis), zoals we zelf uit Frankrijk, Spanje en Portugal kennen, maar misschien ook in Italië.

Zitten we gisteren net te pochen over ons goede fietsmateriaal, hebben we toch onze eerste complicatie: een van de headsets (waar Anke en ik tijdens het fietsten mee kunnen praten) doet het niet meer. Dat is minder leuk fietsen en minder veilig. In Dijon gaan we dan ook op zoek naar elektronica- en/of motorzaken of ze wat kunnen vervangen. Zo niet, dan wordt het een nieuwe. We verkennen eerst de elektronicazaak, want die ligt dichtbij: helaas. Ook bij de motorzaak slagen we niet, maar krijgen daar wel een doorverwijzing voor een shop waar we waarschijnlijk wel gaan slagen. Die ligt echter op fietsafstand, in een buitenwijk van Dijon.

Om half 2 zijn we weer terug op ons appartement. We snoepen er wat (het is vakantie) yoghurt en Haribo (happy life). Daarna splitsen we de troepen: Anke gaat op zoek naar een anti-zonnebrand shirt en ik spring op de fiets naar de motorzaak. Ik slaag en koop een nieuwe headset en ga vanavond eens uitzoeken hoe het allemaal werkt. Ondanks een aantal sportwinkels kan Anke niks vinden. We hebben een beetje trek en kiezen (pick your own restaurant) elk onze eigen pokebowl en eten die op het terras.

Onze was is ondertussen droog en weer gereed voor gebruik. Gisterenavond hebben we een globale planning gemaakt voor onze resterende etappes naar Rosas. Als we een beetje blijven doorfietsen met een dagje vrij tussendoor, dan blijkt dat we ons niet hoeven te haasten.

Owen ligt helaas nog steeds in het ziekenhuis (Utrecht) aan de beademing. Hopelijk wordt voor Emmy en Age snel duidelijk hoe dat verder gaat.

• 09 Juli 2022 - 19:48

Anja:

Nou zeg, dat is zeker boffen!! Het ziet er heel feestelijk uit op de foto’s. En ik ben dol op muurschilderingen!! Hopelijk kunnen jullie weer met elkaar communiceren op de fiets.

Verslag uit: Frankrijk, Dijon

Hein