Woensdag 13 juli Snipperdag - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Woensdag 13 juli Snipperdag - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Woensdag 13 juli Snipperdag

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

13 Juli 2022 | Frankrijk, Clermont-Ferrand

Woensdag 13 juli Snipperdag

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen, want er wordt niet gefietst. We doen het vandaag rustig aan, want het wordt 30 plus graden. Wel wordt eerst de was gedaan en daarom zitten we pas om half 10 aan het ontbijt in het hotel. Aansluitend nemen we de tram (die is op loopafstand) naar het centrum. De tram, bus, taxi en roze stadsfietsen verbinden de 2 oude historische centra van Clermont en Ferrand (CF). Sinds 1630 zijn deze steden verenigd onder deze naam.

Tja, wie is er niet in CF geweest? Wie kennen Vercinge Torix, Urbain II en Blaise Pascal niet?

3 belangrijke personen uit de historie. Vercinge, omdat hij de Gallische stammen wist te verenigen. Hij wist zodoende Julius Caesar te bedwingen en de stad bleef behouden. Urbain is Paus geweest en maakte van Clermont een van zijn hoofdzetels voor bedevaarten. Blaise bracht roem door zijn boeken, wetenschap, filosofie en ontdekkingen (o.a. van de calculator). Hun afbeeldingen liggen in de bestrating als aanduiding van de wandelroutes. Er is nog een 4e route voor de Gravin/Comtesse Brayère (die zelf aan lepra leidde), die van Montferrand een bloeiende handelsplaats maakte en ook zorgde voor de armen (o.a. door weeshuizen en opvang voor burgers met lepra te laten bouwen).

In het oude centrum van Clermont ligt onder elke stoeptegel dus veel historie. We hebben de tijd, maar moeten toch keuzes maken: Clermont is echt te groot. We snuiven de lokale vibes op en wandelen een beetje door de binnenstad naar de Kathedrale de l’Assomption en daarna naar de VVV. Er zijn 3 city tours die we kunnen doen, maar eerst een biertje: het is tenslotte al 12 uur. Om 13 uur zitten we nog op hetzelfde terras en hebben we honger gekregen. We bestellen de plat de jour met bier en wijn. Om 14.30 besluiten we om toch maar weer een stukje te wandelen, ondanks de hitte. Het oude centrum van Clermont is prachtig met vakhuizen, stadspaleizen, musea, parken, fonteinen, galerieën, bars en restaurants en basilieken (de Notre Dame de Prospérité ligt in Ferrand).

Een deel van het centrum is behoorlijk opgeleukt met allerlei vormen van kunst en kunstwinkeltjes (zie foto’s).

Om half 4 loopt de temperatuur teveel op, hebben we verkoeling nodig en nemen we tijd voor 2 sorbets (Cocos, vanille, Stragliatelle), mint en Perrier. We slenteren weer door. Om 17 uur hebben we zoveel gezien, dat het tijd wordt om even te genieten van een aperol en een cola. Ook hier zitten we lekker in de schaduw: we weten als we gaan wandelen, dat we weer in die brandende zon terecht gaan komen. Om 18.45 besluiten we terug te gaan en om 19 zijn we met de tram terug in het hotel en het is nog steeds 34 graden. Gelukkig kunnen we op onze kamer de airco even aanzetten.

Toch wel lekker, een rust/snipperdag.

Morgen is het quatorze juilet en zijn alle winkels dicht. We gaan nog wel wat in de ochtend doen: met de panoramatrein naar de top van de Puy-de-Dome: de jongste vulkaan in het Centraal Massief (1400 meter hoog). Eens kijken of we daar kunnen paragliden.Om 23 uur is er vuurwerk in het Parc Mont Juzet en daar zijn we natuurlijk bij. De tijd er tussen snipperen we ook wel weer vol.

Over liberté, egalité en fraternité gaan we het morgen hebben…

• 13 Juli 2022 - 20:56

Annie:

Mooi dat ons ook nog wat van de geschiedenis wordt verteld.
    We genieten zo ook echt van de plaatsen waar jullie zijn of langs komen. Ik hoop dat de temperatuur niet te hoog word.
    Gr.

• 13 Juli 2022 - 22:32

Anja:

Paragliden???!!! Ik hoop dat dat een grapje is?

Verder weer met plezier meegereisd. Erg leuk, jouw Verslagjes. Maar dat schreef ik al...

Ga door, hou vol, enzovoort.

Verslag uit: Frankrijk, Clermont-Ferrand

Hein