Maandag 18 Juli Tokkelen - Reisverslag uit Figeac, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Maandag 18 Juli Tokkelen - Reisverslag uit Figeac, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Maandag 18 Juli Tokkelen

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

18 Juli 2022 | Frankrijk, Figeac

Maandag 18 juli Tokkelen geblazen

Het wordt vandaag 40 graden. Ook wij hebben een tropenrooster. Om 6 uur op staan, om 6.45 uur op de fiets. We gaan naar Figeac (inderdaad: een korte etappe van 70 km).

Om 8.15 uur zijn we al in Maurs (40 km). We drinken thee en eten de overgebleven gateaux/pain van gisteren op. De koers gaat voorspoedig: Anke heeft zich laten inspireren door de Nederlandse hockey dames en NL voetbal vrouwen. Met meer dan 65 kilometer per uur stort ze zich de afdaling in. Kareltje en ik houden haar niet bij.

BREAKING NEWS: we vandaag onze eerste selfie gemaakt in deze vakantie.

Om kwart voor 10 zijn we dankzij de haas Anke al op ons eindpunt Figeac. We hadden gemakkelijk Toulouse kunnen halen. De B[e-38]B is nog niet open. We kunnen daar pas om 17 uur terecht, dus hebben voldoende “chill-time”.

Figeac is overigens de geboorteplaats van Jean-François Champollion. Hij ontcijferde de Egyptische hieroglyfen. Er ligt een grote, zwarte plaquette met hieroglyfen in het oude centrum. Uiteraard drinken en eten we wat op de Place de Champollion bij café/restaurant/hotel Champollion.

Om 11 uur gaan we naar Accroliane Figeac (www.capnature.eu): een vervelende klim met de fiets, omdat we Siri vertrouwen komen we op dit K*** pad.

Op locatie Accroline klimmen we de bomen in naar 25 meter hoogte en tokkelen daarna naar beneden. Bij 40 graden moet je natuurlijk wel een beetje “the thrill” opzoeken, maar daar is Anke het niet mee eens. We (ik) zijn daar dik 2 uur onder de pannen en genieten in het koelere bos nog lekker na met o.a. een Solero ijsje. Toch lijkt het ons in de benedenstad gezelliger. Om 14.30 vinden we aan de rivier Célé een terras aan het water met een halve liter Stella Artois (3 halen 2 betalen), Perrier, een espresso en de wifi-code. Zo komen we de middag wel door. Om half 4 is het ondertussen 40 graden.

Figeac is echt een leuke stad. Vandaag is het alleen te warm om veel te doen. Het is een belangrijke halte op de weg naar Santiago de Compostella (Hubert en Hannie Dokman zullen hier ook geweest zijn). We bevinden ons inmiddels in de Midi-Pyrenees, dus voor ons komt Spanje beetje bij beetje in zicht.

Het valt Anke en mij op dat veel Fransen roken. Even Googlen leert inderdaad, dat bijna 25% van de Fransen rookt tegen bijna 20% van de Nederlanders. Van dat laatste percentage ben ik nog het meest verbaasd. 1 op de 5 had ik niet verwacht. Voor de gemiddelde leeftijd van de Fransen en de Nederlanders maakt het niet veel uit, circa 41 jaar (dat valt voor vrouwen en mannen wel weer anders uit).

Ook zien we Fransen regelmatig gokken (o.a. op paardenraces en krasloten) in de plaatselijke ‘tabac’, als wij er ook koffie drinken.

Morgen staat Caussade op het programma. Toulouse: we are coming…

• 19 Juli 2022 - 16:35

Maria:

hoi
    Jullie gaan ook nog terug fietsen ?
    Hein heeft het over bosbranden...op de terug weg moeten we nog zien?
    leuk verslag hein. wij hebben eerste gedeelte gehad .wij zijn jaaaaaren geleden gefietst van Lichtenvoorde naar Nante
    Jullie doen de luxe route...wij in tentje en zelf op 1 pitje koken.
    Ja ja verschil moet er zijn.
    nog veel fietsplezier en lekker eten en nieuwe dingen doen.

Verslag uit: Frankrijk, Figeac

Hein