Dinsdag 19 juli Last van de hitte - Reisverslag uit Caussade, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Dinsdag 19 juli Last van de hitte - Reisverslag uit Caussade, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Dinsdag 19 juli Last van de hitte

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

19 Juli 2022 | Frankrijk, Caussade

Dinsdag 19 juli Last van de hitte

Complicatie: gisterenavond cancelde ons B[e-38]B om 21.21 uur onze overnachting. Ze hebben vast last van de hitte gehad. Hun verhaal: we hadden ons voor 20 uur moeten melden: daarna blijven ze dicht, conform hun voorwaarden. Terwijl we verschillende sms-sjes hebben gestuurd, dat we graag eerder wilden komen, maar dat kon ook niet (vanaf 17 uur pas).

Gelukkig vonden we met Booking.com app snel een nieuw hotel, na een half uur fietsen in de schemering. Het heerlijke vakantiegevoel van het top etentje aan de Célé (zie foto) waren we natuurlijk wel snel vergeten.

Booking gaat dit voor ons wel verder afhandelen: wij gaan verder met de vakantie.

Even wat anders: we zijn door Aurilac, Massiac en Figeac gefietst en vroegen ons af: waarom die plaatsnamen op ac eindigen? Al die namen blijken gebaseerd op een Gallisch achtervoegsel: -acos. Deze toevoeging heeft verder echter geen betekenis (bron: Google). Mooi, weten we dat ook weer.

Vandaag om 7.15 uur aan het ontbijt voor een langere etappe (90 km) naar Caussade, ten noorden van Toulouse. We fietsen via de D19 naar Cajarc, waar we om 8.30 uur koffie/cola drinken. In deze periode is er hier vier dagen Africajarc; allerlei concerten en activiteiten rondom het thema Afrika. Her en der hangen schilden van Afrikaanse stammen aan bomen.

Om 10 uur zijn we in Limogne: er is weer koffie, cola en we laden mijn accu op, want die gaat snel leeg (zeker binnendoor de klimmetjes met Kareltje).

Om 11.30 uur zijn we in Lalbenque en eten we in “de Gouden Leeuw”. Gerookte haring vooraf, lieu en papilote (even opzoeken wat dat is) en rijstepap met caramel als toetje. Ook beide accu’s moeten weer nodig opgeladen worden. Al met al loopt het niet vanzelf en langzaam vandaag. We doorkruisen wel een mooi gebied: Parc Natural Regional des Causses du Quercy.

Na het menu de jour vertrekken we om 13 uur naar Caussade (Tarn-et-Garonne), dus dat wordt fietsen op het heetst van de dag. We hebben last van de hitte en nemen de provinciale weg: dat is sneller en de weg is beter.

Om half 3 zijn we eindelijk bij het hotel La Famille de L'Hotel Residence Larroque a Caussade, de eta was 11.30 uur. Prima huisvesting met zwembad, kamer met apart keukentje en airconditioning. Aan dat laatste gaan we steeds zwaarder tillen bij het boeken.

Caussade staat bekend om het geheim van de Chapeliere (strohoed). Je kunt ter plekke een hoed laten maken, ook voor speciale gelegenheden (o.a. jubilea, bruiloften, etc..). We hebben echter geen puf om de stad in te gaan.

Wij gaan in het restaurant La Table d'Alice eten, op tijd naar bed en morgenvroeg naar Toulouse.

• 19 Juli 2022 - 18:37

Anja:

Sommige mensen moeten geen Airbnb beginnen. Niet uit het juiste hout gesneden
    Jullie gaan dapper voorwaarts. Petje af hoor, met deze hitte. Of beter: petje op. Had een stro hoed kunnen wezen. Lijkt me een leuk gezicht; jullie allebei op de fiets met een strohoed ipv een helm! Just kidding!

Verslag uit: Frankrijk, Caussade

Hein