zaterdag 30 juli Treinstaking - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu zaterdag 30 juli Treinstaking - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

zaterdag 30 juli Treinstaking

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

30 Juli 2022 | Frankrijk, Avignon

Zaterdag 30 juli Treinstaking

Op naar de ViaRhôna. Nog voor 7 uur zitten we op de fiets naar Cerbère. Het appartement is schoon en de boterhammen zijn al gesmeerd. Vertrekken is enkel een kwestie van douchen, aankleden, het appartement afsluiten en gaan met die banaan. Het is heerlijk koel met een windje. We fietsen Rosas uit en via Port de Selva, Llanca, Port Bou naar Cerbère. Onderweg komen we veel wielrenners tegen, die ook vroeg uit de veren zijn.

In de Port de Selva drinken we thee en koffie. We willen mijn de accu opladen, maar dat mag niet. Ze maken stampij alsof ik met een Russische T40 tank voor hun deur sta en alle wodka wil hebben. Geen idee wat er eerder ooit gebeurd is, maar alle ongebruikte stopcontacten zijn dicht gelijmd. Ook tegen betaling geven ze geen krimp. Andere tentjes zijn helaas nog niet open. Anke en ik wisselen van accu (de hare is nog bijna vol). Ondertussen hebben we moeten oppassen om op sommige stukken niet van de fiets afgeblazen te worden. Ze waarschuwen er niet voor niets voor rukwinden. We kennen deze route over de Pyreneeën en om half 10 zijn we in Cerbère.

In centre ville Cerbère pakken we nog een terrasje met een lekker gebakje, de trein gaat immers pas om half 12.

Bij aankomst bij het station blijken er de hele ochtend geen treinen te gaan vanwege een treinstaking! En dat op black saturday. Er vertrekt vandaag maar één trein en die gaat om half 5 (was eerst half 4) naar Avignon. De bestemming is goed, het tijdstip minder. Arles halen we niet meer, weer een change of plans dus. Dat zijn we al gewend. We proberen het hotel in Arles om te boeken, helaas. We komen laat aan, dus kunnen we morgen nog even Avignon in gaan. Dan maar 2 nachten extra.

Uiteindelijk komt de trein om half 5 en vertrekt netjes op tijd. De fietsen erin en 4 uur zitten: de stoptrein stopt 24! keer, voordat die in Avignon aan komt. Gelukkig hebben we voldoende boterhammen en bidons met water mee. Op het station van Cerbère is helemaal niks te krijgen. Opmerkelijk: om 19 uur gaat er ook een rechtstreekse trein met 1 stop naar Parijs?

Onderweg doet de streek in Frankrijk mediterraan aan, pijnbomen, droge streek. We ontmoeten in de trein Duitsers, die de ViaRhôna vanuit Geneve hebben gedaan en nu op de terugweg zijn. Ze vonden het fantastisch.

We komen uiteindelijk om half 9 in Avignon aan bij de geboekte studio. Fietsen binnen zetten, tas uitpakken, en douchen. We zitten 900 meter van het centrum vandaan. In het centrum is het super gezellig, druk en we gaan op een pleintje met platanen, neonverlichting en muziekpamfletten zitten. We hebben nog honger en bestellen zalmtaart, een salade en wat te drinken.

Dat we in Avignon gestrand zijn blijkt niet zo heel erg. Ze hebben veel theater op straat in deze tijd van het jaar, leuk om naar toe te gaan morgen. Om 10 uur is het ook nog 30 graden en de komende week blijft het er tussen de 36 en 38 graden.

Morgen beginnen we terugreis noodgedwongen met een rustdag en gaan lekker op zondag Avignon in.

• 31 Juli 2022 - 08:27

Anja:

Er zijn inderdaad ergere plekken om te stranden!

Ik heb weer met plezier meegelezen en meegereisd.

Mijn bewondering voor jullie is groot; sportieve positivoos!!

• 31 Juli 2022 - 12:29

Chris:

Avignon, de heerlijke Pausenstad. Mooi hoor maar wel erg warm.
    Geniet nog een beetje en veel plezier op de terugreis.

Verslag uit: Frankrijk, Avignon

Hein