donderdag 11 augustus Een rustig dagje - Reisverslag uit Rheinstetten, Duitsland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu donderdag 11 augustus Een rustig dagje - Reisverslag uit Rheinstetten, Duitsland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

donderdag 11 augustus Een rustig dagje

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

11 Augustus 2022 | Duitsland, Rheinstetten

Donderdag 11 augustus Rustig dagje

Ook vandaag volgen we onze dagelijkse routine bij warm weer. 6 uur op, 6.30 uur ontbijten en 7.30 uur vertrekken we na het afscheid van Ida en Ed uit Aalten. Het was erg gezellig met die hökers en biergooiers uit de Achterhoek. Ze waren niet op de brommer, dus die konden we helaas niet goan kieken.

We moeten Straatsburg door en dat is niet gemakkelijk met de haven, de spoorlijnen, de verschillende rivieren en bruggen. We doen dat nauwkeurig (na eerdere ervaringen), maar dat kost ook tijd. Om 8 uur zijn we eindelijk Straatsburg uit en zitten we op de Rijnroute Velo 15. Na Kehl is het eerste stuk weer gravelbiken langs en op de Rijndijk met veel stof en weinig asfalt. We hebben zelfs een stuk met asfalt links en rechts en gras/onkruid in het midden van de fietsroute.

Om 10 uur pakken we na 40 km koffie in Freistett bij Rheinnau. Bij Rheinau kun je met een veerpont over naar de Franse kant van de Rijn. Even weg van de route zien we vakwerkhuizen in alle soorten, kleuren en maten, snijbloemen, asperges (de asperge route van Baden Würtenberg) en veel mais, die al geoogst wordt. Is dat niet wat vroeg vragen we ons af?

We volgen de Rijn weer met het gravelpad. Kareltje zit helemaal onder het stof. Dit stuk Velo 15 is niet super gevarieerd. Voor een stop en horeca moeten we van de route af. We komen door Lichtenau, Hugelsheim, en Ifferheim. Het laatste stuk van de ochtend is een mooi geasfalteerd bospadweg naar Raststatte. Het valt ons op hoeveel de bomen hebben te leiden onder droogte. Kastanjebomen bijv. zijn hun blad grotendeels verloren.

Om 12 uur pauzeren/lunchen we in Raststatt bij Schnitzelbrau. Niet te verwarren met Raststätte. Dat is een restaurant. Bij Schnitzelbrau gebruiken ze volgens de kaart 90% lokale producten. We maken er een uitgebreide pauze van met water, coca-cola, spa rood, salade, kalkoen, ijs en koffie en laden ondertussen onze accu’s op. Raststatt is best een grote stad met een mooie Barockschlossresidenz (zie foto).

Om 14.30 uur fietsen we verder een stukje langs de rivier der Murg naar Steinmauren, Illingen, Au en Neuburgweier. We komen door natuurgebieden met ganzen, reigers en ooievaars.

We arriveren om 16 uur bij ons hotel in Rheinstetten, weer 95 km verder. Het hotel (Styles Hotel Karlsruhe Messe) is gloednieuw en pas 6 weken oud. Modern met alles erop en eraan en dat is fijn. We hebben zelfs onze eigen, afsluitbare fietsbox. En er zit een grote REWE naast ons. Die zullen we ook nog wel in gaan, maar met de tram naar de Messe, het centrum of Schloss Karlsruhe (zie foto), wat een kopie lijkt van het Paleis van de Zonnekoning Lodewijk XIV, is wat teveel voor vandaag. We zitten al te vol met ervaringen en indrukken.

We zijn blij met ons verblijf vlak voor Karlsruhe. We zijn nu 6 weken onderweg en hebben 2500 km op de kilometerteller van onze fiets. We verwachten volgende week de 3000 km vol te gaan maken.

Vanavond even chillen, lekker slapen en morgen eerst maar eens naar Mannheim.

• 12 Augustus 2022 - 06:12

Stephan Hoekstra: