vrijdag 29 juli Laatste dag Rosas - Reisverslag uit Roses, Spanje van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu vrijdag 29 juli Laatste dag Rosas - Reisverslag uit Roses, Spanje van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

vrijdag 29 juli Laatste dag Rosas

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

29 Juli 2022 | Spanje, Roses

Vrijdag 29 juli Laatste dagje Rosas

Gisterenavond hebben we heerlijk gezelschap gehad van Hesham, Dani (zoon) en Angèl (kleinzoon). We eten paella aan de Boulevard bij Panoramic, waar we met de ondergaande zon naar toe zijn gewandeld.

Dani zet ons met zijn auto ’s nachts bij het appartement af en was geïnteresseerd het appartement te zien. Ook hem geven we een rondleiding. Het mooiste was natuurlijk het avond uitzicht op Rosas vanuit ons balkon. Dani is makelaar en hij schat in, dat de waarde van het appartement voor 1/3 bepaald wordt door het uitzicht vanaf dit balkon (en niet zozeer de vierkante meters).

Vanochtend heb ik mijn dagelijkse workout op de MTB door beneden brood te halen. Anke bezoekt de restanten van de Visigoten nederzetting bovenop de Puig Rom en maakt er prachtige foto’s. Tijdens andere vakanties is dit de favoriete uitlaatplek voor Joris. Ondertussen doe ik nog wat klusjes, waaronder het inleveren van de (geleende) mobiele wifi. Dit blijkt het enige wat werkt op de berg naast een hotspot.

Vanmiddag lunchen we samen met Vilma. We lachen om leuke verhalen over Irene en Oliveda. Onder andere dat zij na een avondje uit samen met Vilma zich met haar auto vast rijdt op het strand om een eventuele alcoholcontrole te omzeilen. De auto graaft zich in het strand in en komt vast te zitten. Ze wordt daar maar liefst door twee politieauto’s met vier agenten ‘gered’; zij graven haar persoonlijk uit. Onderwijl eten Irene en Vilma flink bonbons om de overdaad aan genuttigde alcohol (altijd Oliveda wijn volgens Vilma) te camoufleren.

Ondanks de taalbarrière begrijpen we elkaar weer redelijk. Deze keer heb ik de Muami Enence als vertaler gebruikt. Ook die had meerwaarde bij de gesprekken.

Na afloop van de lunch krijgen we een rondleiding door haar appartement aan de boulevard, haast tegenover ons favoriete restaurant Ona. Dat appartement is al ruim dertig jaar haar bezit en ze heeft er veel aan gedaan (nieuwe ramen, deurkozijnen, schilderwerk). De inrichting is stijlvol, creatief en van hoge kwaliteit. Anke krijgt een mooie halsketting mee, die nog resteert van na de verkoop van haar winkel.

Vanavond is het maar 26 graden. Bij die temperatuur hebben we weer behoefte aan een shirt aan, brrr. Owen gaat steeds meer vooruit. Ik hoop niet, dat deze foto in omloop komt wanneer hij bijv. voor het CDA in de Eerste Kamer komt!?

Morgenvroeg laten we Rosas achter en fietsen we naar Cerbère (Frankrijk). Daar pakken we de trein naar Avignon. Van daaruit fietsen we naar Arles, waar een hotel is geboekt. Vanuit Arles bezoeken we zondag Port-Saint-Louis-du-Rhône: formeel het startpunt van de ViaRhôna.

We hebben weer een fantastische week gehad in Rosas en dit is ons laatste dagje. We houden van Rosas, en elke keer weer overtreft het onze verwachtingen. Mooie herinneringen ophalen, nieuwe ervaringen en bekende en nieuwe mensen gesproken.

Nu het appartement opruimen en de spullen alvast inpakken voor morgen. Vroeg naar bed en weer vroeg uit de veren.

• 30 Juli 2022 - 08:46

Chris:

Weer een mooi verhaal!! Hele goede reis terug. Avignon en Arles zijn erg leuk, heel vaak geweest toen webinar Grand Motte op vakantie gingen.

Verslag uit: Spanje, Roses

Hein