zaterdag 6 augustus Sabbatical dag 37 - Reisverslag uit Bellegarde-sur-Valserine, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu zaterdag 6 augustus Sabbatical dag 37 - Reisverslag uit Bellegarde-sur-Valserine, Frankrijk van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

zaterdag 6 augustus Sabbatical dag 37

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

06 Augustus 2022 | Frankrijk, Bellegarde-sur-Valserine

Zaterdag 6 augustus Sabbatical dag 37

We zijn 1 juli vertrokken, vandaag is het 6 augustus: het is voor ons dus sabbatical dag 37. Er zitten er nog circa 20 aan te komen. Vandaag zijn Heleen en Vic jarig. Die bellen we natuurlijk.

We slapen vannacht goed met het raam open. We zitten hoger en het is koeler aan het worden. Vandaag wordt het ‘maar’ 31 graden. Het ontbijt is van hoge kwaliteit met chique glaswerk, bestek, etc.. Delphine verzorgt speciaal voor ons het ontbijt al om half 7, in plaats van zeven uur. En we mogen buiten zitten op het bordes van het kasteel. Ze hebben een hengst ezel, die om half 7 enorm, maar dan enorm begint te balken. Blijkbaar is hij klokvast, want even later krijgt hij alle restjes van het hotel.

We nemen afscheid van Delphine van Chateau Saint Genix. Ze vertelt aan Anke, dat ze voorheen in Genève werkte. Dit was echter niet meer te combineren met haar gezin (man en twee kleine kinderen). Dit heeft geleid tot de keuze dit kasteel te kopen en op te knappen. Zij waardeert onze complimenten, maar het vele werk valt haar wel tegen. We denken/hopen dat het op termijn wel goed komt. Naast het potentieel van deze plek is ook haar gastvrijheid onderscheidend met wat wij tot nu toe gewend zijn. We pikken om 7 uur de ViaRhôna route snel op bij Cuchet met een prachtig uitzicht langs de Rhône.

Onderweg passeren we bomenkwekerijen (die hadden we niet verwacht), veel bonenvelden, wat zonnebloemen en ook nog andere aangeplante bloemen. Er is genoeg water, dus als je sproeit kun je hier natuurlijk van alles verbouwen. Er lijkt in deze streek meer ondernemerschap aanwezig en de streek oogt ook welvarender. Bij La Balme (op 20 km) fietsen we door natuurlijke tunnels.

Om 8 uur passeren we de derivation van Belley: geen idee wat dat is: een kanaal? Ineens zien we op de Rhone, een boot en een stuw. Ook is de kleur van het water vreemd. Ook vreemd: oplaadpalen voor elektrische auto’s midden op de stuw. Hier zal wel een verhaal achter zitten. Om 8.30 uur drinken we koffie in Belley. Het wapen van Belley, een wolvin, verraadt de Romeinse roots. Het is zaterdag ochtend en er is een gezellige markt. Belley ligt in een bergkloof. De Romeinen gebruikten deze route ook al als handelsroute van Lyon naar Genève. We passeren het beroemde Lac de Bourget met de Colombier op de achtergrond. Qua oppervlakte is dit het grootste gletsjermeer dat volledig in Frankrijk ligt. Het wordt gevoed door water van de gletsjers van de Rhône en Isère. We fietsen door naar de stuw bij Chanaz en dat lijkt wel het ‘Giethoorn’ van Frankrijk. Kanaaltjes, bootjes, boothuizen, jachthaven, souvenirswinkel, toeristen, etc. We hebben zoveel om te bekijken, dat we de route uit het oog verliezen. Even omdraaien en gelukkig snel weer ‘on route’.

Na Chanaz is het fietspad geblokkeerd met een hoop grind en met borden niet door fietsen. Aangezien er geen alternatief voorhanden is en we een zijpad zien waar al veel fietsers ons zijn voorgegaan, gaan wij ook. Dat was niet zo’n goed idee: de Rhône heeft namelijk de bedding en het pad dat daar ligt uitgehold en wij reden daar (te) vlak langs. Dat was tricky: ik zou dat zeker niet nog een tweede keer doen.

Door naar Serrières (van de wijnen) en Seyssel. Daar willen we eten, maar je raadt het al: om 12 uur gaat alles dicht, ook de restaurants. Goed dat we plan B achter de hand hebben; onze belegde stokbroden in Anke’s rugzak. We laten ons deze goed smaken. Seyssel is grappig: het ene Seyssel ligt aan de linkeroever in departement Haute-Savoie. Het andere Seyssel ligt op de rechteroever in departement Ain.

Op 70 km pauzeren we. De laatste 25 km naar het hotel gaan stijgen, dus we kunnen rustig aan doen: uurtje fietsen, pauzeren, uurtje fietsen naar Bellegarde-sur-Valserine. Ons hotel zit in Valserhône. Daar zijn we om 3 uur. We kunnen digitaal inchecken en het apparaat print ons studio pasje uit. Onze fietsen worden keurig in het fietsenhok gestald door Richard uit Seattle.

Om 8 uur drinken we koffie bij onze studio bij 20 graden! Zo koud is het nog niet geweest.

En we zitten nog maar 40 km van Geneve af!

Verslag uit: Frankrijk, Bellegarde-sur-Valserine

Hein