Maandag 8 augustus Geneve vervolg - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu Maandag 8 augustus Geneve vervolg - Reisverslag uit Genève, Zwitserland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

Maandag 8 augustus Geneve vervolg

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

08 Augustus 2022 | Zwitserland, Genève

Maandag 8 augustus Genève vervolg

Geen wekker. Uitslapen, genieten van de comfort van het hotel en een dagje uit. Om 9.30 ontbijten we in het hotel. Het eitje (met de Zwitserse vlag) is geweldig. Het wordt prachtig weer, zo’n 24 graden. We wandelen naar het platform van de Fontein. De fontein is overigens per toeval als technisch probleem ontdekt. Die veiligheidsklep voor water was bedoeld voor als de waterdruk te hoog werd in de waterkrachtcentrale. Een slimmerik dacht, dat het ook wel een toeristische attractie kon worden. We maken natuurlijk wat foto’s en selfies. We flaneren langs het grote (640 vierkante kilometer) meer van Genève en om 11 uur drinken we een cappuccino, samen met de vele uitgezette zwanen.

Terug in de stad verrast Anke me met een nieuwe Certina Swiss made horloge! Mijn eerste Certina heb ik 25 jaar geleden van haar voor mijn verjaardag gekregen. Onderweg in Frankrijk was er een schakel van de armband stuk gegaan, zodat ik mijn horloge niet meer kon dragen. Nu weet ik tijdens het fietsen weer hoe laat het is.

Het meer wordt in het Frans Lac Lémant genoemd. Men denkt dat deze naam oorspronkelijk uit het Keltisch komt en groot meer betekent. Deze Kelten hebben Genève ook gesticht en het is vervolgens door de Romeinen (daar heb je ze weer) veroverd. Genève van nu is een kosmopolitische stad. Er zitten 250 (inter)nationale NGO’s, zoals de UNHCR, het hoofdkantoor van het Internationale Rode Kruis en de World Trade Organisation. Na Londen vindt hier ook de omvangrijkste oliehandel ter wereld plaats. Over een boycot van Rusland zien of horen we hier niets. En Genève is natuurlijk bekend door zijn juwelen en horloge industrie en de Zwitserse zakmessen. En niet te vergeten: ook het verhaal van Frankenstein is hier aan het meer van Genève bedacht: het monster, dat in opstand komt tegen zijn schepper.

Om 15.30 uur doen we een boottocht (in plaats van de gele watertaxi van oever naar oever) over het meer. Het water is prachtig blauw en helder. Geneve ligt tussen de Jura en de Alpen in en in de verte zien we de Mont Blanc. De hoogste berg van West Europa met 4700 meter, die tussen Frankrijk en Italië ligt. Deze landen zijn het er nog niet over eens in welk land de top ligt. Op sommige plekken is het meer zelfs 310 meter diep en er bevinden zich op de bodem van het meer ook huizen. Die staan op de wereld erfgoed lijst? De villa’s aan het meer (van de rijken der aarde) en de Engelse tuin zijn goed te zien. Een klein deel van het meer, Aubes, is om te chillen voor de Genèvenaren (noemen we die zo?). Dit deel is herkenbaar aan de grote, gekleurde opblaasvlaggen ente zien vanaf de kust.

We hebben enkele jarige nichtjes en Owen is gelukkig weer thuis.

Het is ondertussen 18 uur geweest en inmiddels is het toch weer 30 graden geworden. We zitten lekker in de airco.

Deel 1 van onze plannen, naar Spanje, hebben we vorige maand afgerond. Deel 2, de ViaRhône van de Middellandse naar Genève nu ook.

Nu deel 3 nog: langs de Rijn weer terug naar Nederland. Morgen trekken we met de trein verder naar Basel en pakken daar de Rijnroute op.

Verslag uit: Zwitserland, Genève

Hein