zaterdag 13 augustus Door drie Duitse Deelstaten - Reisverslag uit Wiesbaden, Duitsland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu zaterdag 13 augustus Door drie Duitse Deelstaten - Reisverslag uit Wiesbaden, Duitsland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

zaterdag 13 augustus Door drie Duitse Deelstaten

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

13 Augustus 2022 | Duitsland, Wiesbaden

Zaterdag 13 augustus In drie Duitse deelstaten

Gisterenavond zijn we nog even naar De Neckar gewandeld. Ja, Mannheim ligt aan twee rivieren en aan deze twee rivieren liggen ook weer twee steden, te weten Mannheim (Baden-Würtemberg) en Ludwigshafen (Rijnland-Palts). In beide steden samen wonen bijna een half miljoen mensen. Ludwigshafen is vooral bekend door het grootste, multinationale chemieconcern ter wereld: BASF.

De indeling van het oude centrum van Mannheim is logisch met cijfers en letters. Zo kun je gemakkelijk de weg vinden. Via de Rijn is hier ooit een Nederlandse nederzetting geweest, die dat blijkbaar bedacht heeft. Mannheim was in het verleden heel groot en succesvol, maar ook weer heel klein geworden (o.a. door de 30 jarige oorlog, overstromingen en pestepidemieën). Sinds 2014 is Mannheim de Unesco City of Musik en er is veel en voor elk wat wils te zien (o.a. stoomschepen, Barockschloss, Planetarium en botanische tuin). Een langer verblijf is zeker aan te bevelen. Volgend jaar staat de stad de stad de hele zomer in het teken van botanische tuinen.

De eigenaar (Christian Binz) van het Hotel Mack is erg vriendelijk. Hij vertelt dat we een volgende keer beter rechtstreeks telefonisch kunnen boeken, dan via Booking.com. Dit scheelt 12% in de prijs. Zijn dochter studeert in Breda Business en Event Management en zit nu voor haar stage in Mallorca. Hij is erg lovend over de stad Breda en de omgeving daarvan. Hij zwaait ons zowat uit als we het hotel en Mannheim (deelstaat Baden-Wurtemberg) verlaten.

Om 7.30 gaan we vanuit ons hotel de Rijnbrug over en zijn we direct op de Velo 15. Al om 9.00 uur rijden we ons vast bij het veer van de Altrhein. Die vaart pas vanaf 10 uur, dus fietsen we noodgedwongen om het industrieterrein heen. We gaan via Sandhofen (het Amerikaanse leger zit/ligt daar) en Lampertheim. Deze stad ligt weer in de deelstaat Hessen.

Om 9.30 uur, bij 35 km en 25 graden, steken we de Rijn over en maken we via de Nibelungenbrücke een Ausflug naar de Linkeroever. De Nibelungenbrucke heeft een mooie, authentieke stadspoort. Als fietser ga je door een tunneltje in die poort. In Worms zelf drinken we een cappu met Sprudelwasser (Spa rood). Het stadje Worms ligt weer in de deelstaat Rijnland Palts. Pausen, Kurfürsten en Kaisers hebben zich in het verleden met deze stad bemoeid. Worms is de oudste stad van Duitsland (Trier claimt dat ook). Worms wordt ook wel Nibelungenstad genoemd. Nibelungen (zoon van de nevel) zijn dwergen, die in het hoge Noorden wonen in het land van mist en nevel (volgens de Germanen dan).

We blijven aan de linkeroever en passeren prachtige Apfelbaume allees op mooie fietspaden langs de Rijndijk. Via Oppenheim fietsen we langs het zweefvliegtuigvliegveld (wat een woord hè) door naar Nierstein.

Bij 75 km. lunchen we hier om 12.30 uur uitgebreid bij 30 graden. We eten chique met uitzicht op de Rijn bij het Rhein Hotel Restaurant met een Traubenprosecco (alcoholvrij). Als voorgerecht eten we Artisjok. Dit hebben we nog nooit als gerecht besteld bij een restaurant. Tjonge wat een lekker gepruts. We krijgen ook twee natte zwachtels om nadien onze vingers schoon te maken. Daarna een salade voor Anke en Pfifferlinge mit Knödel voor mij. We zijn tenslotte in Duitsland. We zitten behoorlijk vol (ook dankzij twee liter sprudel) dus Anke drinkt alleen nog een kopje koffie.

We hadden in Nierstein met een veerpont (deze vaart wel) weer naar de rechteroever kunnen oversteken, maar het is hier mooi en we besluiten aan deze kant te blijven. Een goed besluit, want we fietsen na Nierstein langs mooie berghellingen vol met druiven.

We hoeven nog 25 km. naar ons Hotel In Wiesbaden, zodat we morgen weer snel op de Velo 15 zitten. Eerst Mainz door (bekend vanwege de Carnavalsuitzendingen op het Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF) “Mainz bleibt Mainz”). Onderweg zien we overal hoe griezelig laag de Rijn staat!

Ook in Mainz (deelstaat Baden-Wurtemberg)en Wiesbaden (deelstaat Hessen) wonen gezamenlijk bijna een half miljoen mensen. Het zijn dus grote en drukke steden om door heen te fietsen.

We steken weer de Rijnbrug over naar de rechteroever en om 16 uur checken we in.

De fietsen gaan in de stalling en wij op tijd naar bed.

Morgen naar Koblenz en daar blijven we ook maandag. We hebben al een paar dagen van 100 km per dag achter de rug. Daarnaast gaat het waarschijnlijk regenen. Dan fietsen we natuurlijk niet, temeer we niks van regenkleding bij ons hebben.

• 14 Augustus 2022 - 08:24

Vic:

Wat een bikkels zijn jullie ! In de hitte zulke afstanden te fietsen. Maar ja inmiddels natuurlijk wel getraind.
    Langzamerhand komen jullie in het bereik man onze Yaris.
    Regenpakken liggen hier nog in de garage. Dus eventueel . . . :-)

Verslag uit: Duitsland, Wiesbaden

Hein