zondag 14 augustus De Loreley - Reisverslag uit Koblenz, Duitsland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu zondag 14 augustus De Loreley - Reisverslag uit Koblenz, Duitsland van Hein Hoekstra - WaarBenJij.nu

zondag 14 augustus De Loreley

Door: Heino

Blijf op de hoogte en volg Hein

14 Augustus 2022 | Duitsland, Koblenz

Zondag 14 augustus De Loreley

We ontbijten in het hotel, stappen om 8 uur de voordeur uit en zijn op de Velo 15. Vandaag gaat onze route via de rechteroever door Eltville, Winkel, Rudesheim, Assmanhausen, Lorch, Kaub en dan naar de rechteroever door St. Goa, Boppard, Spay naar Koblenz (Rijnland-Palts). Veel Duitse plaatsen langs de Rijn eindigen op Gau of Heim. Gau is blijkbaar een oude indeling in landdistricten en Heim verwijst naar thuis (Germaans).

Het eerste deel van onze route is Rheingau gebied: druiven waar er plek voor is, ook en vooral op de berghellingen. Op veel plekken zien we, dat de Rijn erg laag staat. We hebben gezien, dat twee mannen lopend een bootje verplaatsen naar hoger water!? Op sommige plaatsen kun je tot halverwege de rivierbedding lopen en/of zijn zandvlaktes ontstaan.

Na 25 km stoppen we om 9.30 uur in Rüdesheim. Het is ondertussen 24 graden. Hier zijn we 40 jaar geleden al eens met een Rijnreis geweest. Ook nu ligt er een rijnaak met mensen. We zitten op de boulevard waar veel mooie auto’s, waaronder old timers, voorbij cruisen. Dit is hier inderdaad een prima route voor. En, er komt nog een Stevens Getaway voorbij. We spreken even met de eigenaar. Hij is echter niet zo positief over zijn fiets als wij, vanwege accuproblemen.

Na Rüdesheim komen we ons inziens op het mooiste stuk van de Rijnroute. We passeren Assmannshausen, bekend vanwege de heilbronnen. Daar hebben we helaas geen tijd voor. Het is ook Spätburgunder gebied (de bekende wijn). Hier is de Rijn het breedst, normaal gesproken een paar 100 meter. We zien het kasteel Marksburg bij Brabach op de andere oever (zie foto).

Verder naar Lorch[e-38]Kaub wordt de Rijn wat meer canyonachtig, met leuke eilandjes in de Rijn. Ook heeft in deze regio elke stad wel een kasteel of ruïne. We passeren o.a. de bekende burcht Güterfels.

In Lorch lopen we weer eens vast. Het fietspad bij de Rheinuferstrasse houdt op, naar later blijkt vanwege bouwwerkzaamheden. We zijn niet overtuigd dat we om moeten rijden en gaan door (op zondag wordt niet gewerkt). Met enige hindernissen, zoals het negeren van verboden voor fietsers borden en het stranden bij wegwerkzaamheden, pakken we de route weer via de provinciale weg op. Er staat voor de wegwerkers nog een Dixietoilet met closerpapier, wat ons inmiddels ook goed uitkomt.

Na dit avontuur komen we aan bij Oberwesel en de Loreley. De Loreley is een hoge rots (130 m.) langs de rechteroever van de Rijn bij Sankt Goarshausen in Rijnland-Palts. Maar de Loreley is ook een legende, dat we kennen van Brentano en Heinrich Heine: “Zu Bacharach am Rheine, Wohnt’ eine Zauberin, Sie war so schön und feine, und riß viel Herzen hin. (Clemens Brentano)”

Het verhaal van een vrouwen figuur, die de schippers verwart en in vervoering brengt met haar gezang boven op de berg, waardoor de schepen schipbreuk lijden. Op dit punt maakt de Rijn inderdaad een scherpe bocht en de berg steekt puntig de Rijn in. Ook bij laag water is dit voor schippers een gevaarlijk punt. In deze regio liggen veel echt oude steden (meer dan 1000 jaar oud).

Bij St. Goar nemen we het veerpont en steken over naar de linkeroever. Het fietspad wordt beter en om 13 uur lunchen we in Boppard bij Restaurant Alte Schmiede. Het is ondertussen 32 graden. Hier maken we gebruik van een e-bike laadstation. Het eerste dat we op onze vakantie zijn tegengekomen. We hebben wel E Tankstelles gezien.

Na Goar passeren we Spay. Deze plaats ligt precies halverwege op het traject Basel en Rotterdam, namelijk 414 Rijnkilometers! Het fietspad langs de Rijn aan deze kant is erg goed en we zijn zo in een voorstad van Koblenz. Hier drinken we nog een Sprudel, een Hefe Weizen alcoholvrij, twee ijsjes en niet te vergeten een predzel.

We komen dus wel wat later aan bij ons weer gloednieuwe (4 weken open en nog niet helemaal af) hotel: Super 8 by Wyndham.

We zijn in Koblenz, blijven hier even en bekijken hoe we verder gaan.

• 14 Augustus 2022 - 21:16

Anja:

Weer gezellig en vanaf de bank met jullie meegereisd.

• 14 Augustus 2022 - 22:08

Chris:

Besten,

Nou ‘ver goan noa heim of noa hoes’ kennen we natuurlijk ook uit ons Limburgse taaltje. Het komt voor jullie al aardig in zicht! Veel plezier in Koblenz.

Verslag uit: Duitsland, Koblenz

Hein